Tidligere geostudenter førsteforfattere av artikler i "Interpretation"

Sigurd Kjoberg og Syahreza Saidina Angkasa ble ferdige med MSc i Geosciences i 2016. De to er nå førsteforfattere av artikler i tidsskriftet Interpretation, artikler basert på arbeidet de gjorde i sine masteroppgaver.

De to artiklene utforsker geologiske forhold på havbunnen. En fra Møre-bassenget, og den andre fra havbunnen utenfor Skottland. Bilde: Google Earth

Det vitenskapelige tidskriftet innen geofysikk "Interpretation" er publisert i fellesskap av American Association of Petroleum Geologists (AAPG) og Society of Exploration Geophysicists (SEG). Artiklene fra de ferske geoviterne inngår i en tema seksjon i tidsskriftet.

Artiklene er nylig utgitt i mai/juni 2017, men de ble sendt inn i 2016. De to artiklene er basert på studentenes masteroppgaver, og Sigurd og Syahreza er begge førsteforfattere. Det er ikke hverdags at nyutdannede masterstudenter publiserer i internasjonale vitenskapelige tidsskrifter. Begge de to tidligere GEO-studentene har hatt tilknytning til Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED), et senter for fremragende forskning (SFF) lagt til Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo.

Tidsskriftet "Interpretation" dekker forskningsartikler relatert til fortolkningen av jordas undergrunn for leting og utvinning av mineralressurser og for miljø- og ingeniørapplikasjoner.

Gratulerer til Sigurd og Syahreza!

Referanse:

Kjoberg, S., Schmiedel, T., Planke, S., Svensen, H.H., Millett, J.M., Jerram, D.A., Galland, O., Lecomte, I., Schofield, N.,  Haug, Ø.T., & A. Helsem. 2017. 3D structure and formation of hydrothermal vent complexes at the Paleocene-Eocene transition, the Møre Basin, mid-Norwegian margin. Interpretation, vol. 5 no. 3., ISSN: 2324-8858first published June 20, 2017

Angkasa, S.S., Jerram, D.A., Millett, J.M., Svensen, H.H., Planke, S.,Taylor, R.A., Schofield, N., & J., Howell. 2017. Mafic intrusions, hydrothermal venting, and the basalt-sediment transition: Linking onshore and offshore examples from the North Atlantic igneous Province. Interpretation, vol. 5 no. 3., ISSN: 2324-8858 published 15 May 2017.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 30. juni 2017 13:45 - Sist endret 23. des. 2022 13:00