Fridtjof Nansens belønning 2017 til Trond Helge Torsvik

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning for 2017 er tildelt Trond Helge Torsvik ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo. Torsvik får prisen for sin forskning innen geofysikk.

Trond Helge Torsvik. Foto: ELSI (Japan)

Styret for Fridtjof Nansens fond til Videnskapens fremme besluttet på sitt styremøte 22. mars 2017 å tildele Trond Helge Torsvik Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning for år 2017 innen realfag og medisin.

I sin begrunnelse for tildelingen skriver styret at Torsvik er en av verdens fremste eksperter når det gjelder jordens geografiske og platetektoniske utvikling gjennom 550 millioner år av jordens historie. Hans fagfelt forsøker å forklare og forutsi hvordan jordskorpen og dens kontinenter beveger seg. Han har utviklet programvare tilgjengelig for alle for analyser av platetektonikk. Torsvik berømmes videre for sin publikasjonsliste med 230 fagfellevurderte artikler, hvorav mange faglig tunge bidrag i prestisjefylte tidsskrifter. Torsvik er den mest siterte geofysiker/geolog i Norge. I tillegg har han formidlet sitt fagfelt i en rekke andre artikler, også populærvitenskapelige, og stilt i TV og radio. Les hele begrunnelsen på DNVA.

Professor Trond Helge Torsvik er ansatt ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo, og han er en nøkkelperson i Senter for Jordens utvikling og dynamikk - CEED, som han tidligere også var leder av. Fra 2016 er han nestleder av senteret. Fridtjof Nansens belønning består av både en pengesum, en medalje og ett diplom.

Selve overrekkelsen vil skje ved et årsmøte i Det Norske Videnskaps- Akademi tidlig i mai, der også H.K.H. Kronprins Haakon vil være til stede.

Mange gratulasjoner fra kolleger i CEED og Institutt for geofag!

Om Fritjof Nansens belønning for fremragende forskning

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning er en norsk forskningsutmerkelse. Det ble utdelt første gang i 1903 i Den historisk-filosofiske klasse. I Den matematisk-naturvitenskaplige klasse ble den første gang utdelt i 1907 til Roald Amundsen. Den deles årlig ut til forskere som har gjort en fremragende forskningsinnsats innen ulike fagområder.

Les mer om Nansen fondet

Publisert 24. mars 2017 14:26 - Sist endret 23. des. 2022 13:00