English version of this page

Episk reise gjennom kontrastfylt landskap

I telt i 17 minusgrader i det boliviske høyfjellsplatået, Altiplano, en ørken som ser ut som et maleri av Salvador Dalí, verdens største saltflate eksponert på jordoverflaten. Dette er bare noen av opplevelsene Olivier Galland og Caroline Sassier skriver om i GEO ExPro fra sin reise på sykkel langs det mektige landskapet ved Andesfjellene i Sør Amerika.

Om den episke reisen gjennom det kontrastfulle landskapet i det Boliviske høyfjellandskapet, Altiplano, les coverstory i GEO ExPro, september 2020. Foto: Olivier Galland og Caroline Sassier/UiO. Ill: GK/GEO

I forbindelse med et geoformidlingsprosjekt knyttet til undervisning og formidling av geofag til studenter i Frankrike og Oslo, dro forskerne Olivier Galland og Caroline Sassier ut på en storslått reise langs Andesfjellene. Andes er verdens lengste fjellkjede, og går gjennom en rekke land nær vestkysten av Sør-Amerika.

Stor interesse for geoformidling og geoturisme

På turen langs Andes besøkte Olivier og Caroline hele 30 geologiske steder, de utforsket disse og formidlet hva de observerte til studentene via sin blogg.

Det har vært stor interesse om den episke reisen, som ble utelukkende foretatt på sykkel, og over enorme strekninger.

Det har vært utstillinger av foto de tok at det kontrastfulle og fargerike landskapet, samt publisert flere artikler innen geoturisme mellom annet det internasjonale magasinet GEO ExPro. Nå senest en artikkel i september utgaven av magasinet.

Turens høyeste rasteplass (4700 m) med saltflaten Salar de Chalviri i bakgrunnen. Foto: Olivier Galland og Caroline Sassier/UiO.

I sin seneste artikkel i GEO ExPro beskriver Olivier/Caroline sin reise gjennom det kontrastfulle landskapet i det Boliviske høyfjellandskapet, Altiplano.

Artikkelen er "cover story" og et foto fra reisen pryder forsiden av magasinet.

Les artikkelen på nett:

Galland, O. Sassier, C. The Bolivian Altiplano, The High Plateau in the Mountains, GEO ExPro, Vol 17, No 4, 2020.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 20. okt. 2020 12:45 - Sist endret 7. aug. 2023 08:56