English version of this page

Professor Regine Hock tildelt Richardson Medal for 2021

Professor i glasiologi Regine Hock ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo er tildelt den prestisjefulle anerkjennelsen 'Richardson Medal' av International Glaciological Society (IGS).

Foto: Professor i glasiologi Regine Hock i felt.

Regine Hock, Institutt for geofag, UiO tildelt Richardson medaljen for 2021 av IGS/International Glaciological Society. Foto: Privat

The International Glaciological Society (IGS) har nylig tildelt anerkjennelsen 'Richardson Medal' til professor Regine Hock for hennes lange og pågående innsats i tjeneste for IGS, og mer bredt ut innen fagområdet glasiologi.

Regine Hock har innehatt en rekke verv i IGS over flere år, i råd, som visepresident, i tillegg til å bidra på andre områder. Hun er også aktiv i International Association of Cryospheric Sciences (IACS), mellom annet som president (2017–2021). Hun har vært redaktør for vitenskaplige tidskrift, og bidratt i flere av FNs klimarapporter. Hun har undervist og veiledet studenter som professor ved Geophysical Institute, University of Alaska, USA, og nå ved UiO og Institutt for geofag fra og med september 2020 da hun ble ansatt som professor i glasiologi.

Utmerkelsen 'The Richardson Medal' er en anerkjennelse som går til en person eller en gruppe/team som har bidratt til The International Glaciological Society (IGS), og til fagområdet glasiologi. Selve IGS ble etablert i 1936, og er for alle interessert i glasiologi, og praktiske og vitenskaplige aspekter av snø og is.

Publisert 23. aug. 2021 11:52 - Sist endret 8. jan. 2024 09:48