Frykt for vulkanutbrudd på Island

Islendingene frykter igjen et stort vulkanutbrudd nær Islands hovedstad Reykjavik. Flere forskere ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo har blitt intervjuet om den økte vulkanske aktiviteten. Forsker Olivier Galland var gjest i studio i NRK Nyheter den 6. november.

Oliver Galland, forsker på jordskorpens prosesser og vulkanisme ved Universitetet i Oslo, gjestet studio i NRK Nyheter 6. november. Screenshot 2023-11-06. Foto: Privat

På Island er det på nytt fare for et stort vulkanutbrudd. Vulkanområdet som er aktivt ligger nær Islands hovedstad Reykjavik. Det er mange jordskjelv, og 3000 har blitt evakuert fra fiskeværet Grindavik. Flere forskere på vulkanisme ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo har blitt intervjuet om den pågående vulkanske aktiviteten nå i november 2023.

En av de som er intervjuet er Olivier Galland som er forsker innen jordskorpens prosesser og vulkanisme. Galland gjestet studio i NRK Nyheter den 6. november, og sendingen kan sees på tv.nrk.no

En annen som er intervjuet er Sverre Planke, professor II ved Institutt for geofag, og han kan høres i et lengre intervju i Studio 2, NRK Radio P2 den 13. november. Du kan høre intervjuet på radio.nrk.no.

Er du fascinert av vulkaner? Se dronefilm av utbrudd fra Niijima

Den 23. november var det et utbrudd på den vulkanske øya Niijima utenfor Tokyo, Japan, også dette med kommentar fra Olivier Galland.

Se det spektakulære vulkanutbruddet: – Veldig spesielt. Dronebilder fanget et eksplosivt vulkanutbrudd på en japansk øy. VG:TV, 29.11.2023.

Publisert 14. nov. 2023 13:03 - Sist endret 6. des. 2023 14:31