Publisert 23. des. 2022 11:39

Hausten 2022 vart det fyrste forskingstoktet i GoNorth-ekspedisjonen gjennomført. Eit mål med ekspedisjonen er mellom anna å utforska den geologiske forhistoria til danninga av Polhavet. Professor Jan Inge Faleide er med i leiinga av GoNorth, og er intervjua av Geoforskning.no om ekspedisjonen.

Publisert 9. sep. 2022 14:03

Det franske ekteparet Krafft levde og døde for en dypere forståelse av vulkanenes mysterier. Dokumentaren Fire of Love beskriver deres liv og arbeid. På filmvisningen 1. sept. på Oslo Pix var Olivier Galland, forsker ved Institutt for geofag invitert til å introdusere filmen for publikum.

Publisert 9. mai 2022 16:57

Tørkeforhold som vi opplever nå på Østlandet, kan bli vanligere i fremtiden. 'Det betyr at vi bør tenke annerledes om måten vi bruker og forvalter vannressursene våre på, sier hydrologiprofessor Lena Merete Tallaksen i et nylig intervju til Energi og Klima.

Publisert 9. mai 2022 16:42

En samling av mineraler og mineralbeskrivelser – The Planetary Terrestrial Analogues Library (PTAL) skal hjelpe forskerne med å forstå overflaten på Mars. Ressursen er nå klar til ESAs neste Mars-rover oppdrag (trolig utsatt til 2028), og befinner seg fysisk på UiO. PTAL-prosjektet er ledet av professor Stephanie Werner, som nylig er intervjuet av forskning.no.

Publisert 9. mai 2022 14:35

I et innlegg på geoforskning.no tar fire professorer ved Institutt for geofag opp spørsmål om geologifagets rolle i samfunnet; Hvor går norsk geologi? Les hele innlegget fra Knut Bjørlykke, Ellen Roaldset, Per Aagaard og Helge Hellevang, Institutt for geofag på nettportalen geoforskning.no.