Publisert 24. nov. 2023 11:31

Vulkaner finnes mange steder på jorden, og forekommer vanligvis ved tektoniske plategrenser, der platene beveger seg og gir sprekker og svake punkt i jordskorpen. I et intervju i NRK Radio P2 deler Henrik H. Svensen av sin kunnskap om ulike typer vulkaner, konsekvenser av utbrudd og den påvirkningen de kan ha på klimaet.

Publisert 14. nov. 2023 13:03

Islendingene frykter igjen et stort vulkanutbrudd nær Islands hovedstad Reykjavik. Flere forskere ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo har blitt intervjuet om den økte vulkanske aktiviteten. Forsker Olivier Galland var gjest i studio i NRK Nyheter den 6. november.

Publisert 14. apr. 2023 15:09

En ny film og TED-talk med tittelen 'The continents are moving. When will they collide?' ble lansert i TED-Ed serien på YouTube i begynnelsen av mars 2023. Leksjonen er av Jean-Baptiste Philippe Koehl, forsker ved Institutt for geofag og CEED. Så langt har filmen blitt sett av over 360 000 personer. Se denne og to til fra Koehl her!