English version of this page

Mysteriet med de eksploderende kratrene i Sibir kan være løst

På Yamal- og Gydan-halvøyene i Sibir finnes 8 store kratre som forskere lenge har lurt på hvordan har oppstått. Nå kan et team av forskere fra Institutt for geofag; H. Hellevang, M. Ippach, S. Westermann og M. Nooraiepour ha løst mysteriet for hvordan de har blitt til. En ny studie har fått stor oppmerksomhet i medier fra hele verden.

Yamal Peninsuela, Russland: Utsikt over krateret og den gigantiske trakten, bilde tatt fra en helikopterekspedisjon, 18. juni 2015.  Foto: iStock/AleksandrLutcenko
Yamal Peninsuela, Russland: Utsikt over krateret og den gigantiske trakten, bilde tatt fra en helikopterekspedisjon, 18. juni 2015.  Foto: iStock/AleksandrLutcenko

Et tverrfaglig forskerteam med bakgrunn innen miljøgeovitenskap og permafrost bestående av Helge Hellevang, Mats Rouven Ippach, Sebastian Westermann og Mohammad Nooraiepour, alle forskere ved Institutt for geofag, foreslår nå en ny modell for dannelsen av kraterne. Kraterne har oppstått de siste 15 årene, og går under navnet 'Gas emission crater' (GECs). Den nye modellen inkluderer både permafrost, naturgass, eksplosjoner og lokal geologi.

De har siden utgivelsen av studien fått stor oppmerksomhet i internasjonale medier slik som New Scientist, Sciences Times, etc, se lenker nedenfor.

Den originale artikkelen finner du her:

Hellevang, H., Ippach, M. R., Westermann, S., M. Nooraiepour: Formation of giant Siberian gas emission craters (GECs), Earth ArXiv (preprint submitted Dec. 2023)

Artikler 'I media':

Siberia’s mysterious exploding craters may be caused by hot gas, NewScientist 15.01.2024

The mystery of Siberia's strange exploding craters may have finally been solved, Business Insider, 15.01.2024

Mysteries of Bizarre Giant Exploding Craters in Siberian Permafrost Could Finally Be Unraveled, Sciences Times, 16.01.2024

New Theory Links Mysterious Holes Spotted in Siberia To Gas Eruptions, Forbes, 29.01.2024

og flere ...

Les også om studien på norsk på nettsiden: Titan.uio.no

Enorme kratere i Sibir skyldes eksplosjoner i permafrosten, titan.uio.no, 24.01.2024

Publisert 1. feb. 2024 16:27 - Sist endret 2. feb. 2024 09:18