Programrådsmøte i kjemi 5.5.2021

Innkalte medlemmer og observatører:

Tid og sted:  5. mai kl. 14.15-16:00, på zoom

Saksliste: 

Orienteringssak: Studiebarometeret høsten 2020

Programrådsleder orienterer kort om hovedfunnene fra Studiebarometeret 2020.

Diskusjon: Programleder gikk gjennom sammendragene av Studiebarometeret for bachelor- og masterprogrammet. Til punktet om at masterstudentene  har gitt lav skår på administrativ oppfølging, kunne studieadministrasjonen opplyse at dette delvis skyldes at informasjonen på mastersidene har vært for dårlig, men at de nå er under utbedring. I løpet av våren har det også vært faste veiledningstimer for masterstudentene to ganger i uken, og disse har vært mye besøkt. Forhåpentligvis er situasjonen derfor bedre nå. 

 

Orienteringssak: Innholdet i MAT1050 og MAT1060

Matematisk institutt har signalisert at emnene er litt omfattende, og at det er ønskelig å gjøre tilknytningen mellom tematisk innhold i emnene og ulike anvendelser i kjemi tydeligere. Det er sendt ut en åpen henvendelse til vitenskap@kjemi med oppfordring om å melde inn hvilke matematiske temaer som er nødvendige/nyttige for videre emner i kjemi, og gjerne beskrive egne emner. Vi oppfordrer alle som har synspunkter til å følge den utsendte teamslenken og komme med innspill. Det er også rom for å komme med utfyllende kommentarer og konstruktive forslag. 

Sak 01-21: Vedtakssak: Godkjenning av nytt avansert bacheloremne i anvendt maskinlæring.

Vedlagt er forslag til emnebeskrivelse for nytt avansert bacheloremne i maskinlæring. Emnet skal klones til masternivå, med 4xxx-kode. Emnet er planlagt som et våremne og skal etter planen gå første gang våren 2022.

Vedtaksforslag: Det anbefales å opprette emnet (både 3xxx- og 4xxx-variant) fra og med våren 2022. Saken oversendes Utdanningsutvalget for videre godkjenning.

Diskusjon: Det ble stilt spørsmål ved om hvordan et nytt emne passer med instituttets ambisjon om ikke å ha en alt for stor emneportefølje. Emnet fyller et behov som ingen av våre andre bacheloremner dekker. Det fyller også delvis et tomrom etter at emnet Molekylmodellering ble gjort om fra bacheloremne til masteremne.  Ønsker at alle formaliteter med tanke på undervisning i emnet er i orden, sælrig med tanke på undervisningskapasitet.

Vedtak: Send til utdanningsutvalget at programråd støtter forslag om å opprette emnet.

Sak 02-21: Vedtakssak: Godkjenning av FYS3150-Computational Physics som fordypningsemne.

Det er foreslått at emnet kan inngå som fordypningsemne for bachelorgraden i Kjemi og biokjemi på linje med KJM3xxx-emner. 

Vedtaksforslag:  Programrådet støtter forslaget. Saken oversendes Utdanningsutvalget for videre godkjenning.

Diskusjon: Emnet blir tatt av studenter som går i retning mot teoretisk kjemi, og er oppfattet som et nødvendig emne for denne studieretningen. Vi bør forsikre oss at det finnes en kjemi portefølje for prosjektene i emnet. Forslag om emnet kan endres til FYS-KJM3150, og at KI bidrar på undervisningen. Emnet bør være et anbefalt emne, og legges inn i porteføljen over obligatoriske fordypningsemner for bachelorgrad i kjemi og biokjemi; Oppbygging og gjennomføring - Kjemi (studieretning) - Universitetet i Oslo (uio.no).

Vedtak: Send til utdanningsutvalg at programråd godkjenner at emnet kan inngå i porteføljen over obligatoriske fordypningemner for bachelorgrad i kjemi og biokjemi. Undersøk mulighetenefor å ha det som et delt emne.

 

Sak 03-21: Diskusjonssak. Periodisk programevaluering

I 2021 skal det gjennomføres periodisk programevaluering for bachelorprogrammet i kjemi og biokjemi. Instituttet, ved programrådet, lager først en intern rapport, som videresendes til et eksternt panel. De sentrale retningslinjene for periodisk programevaluering pålegger oss å rapportere på en del parametere, men vi bør også selv ha et bevisst forhold til hva vi ønsker å undersøke. I en situasjon der de fleste av oss har begrenset kapasitet, bør også omfanget legges på et overkommelig nivå, i den grad det er mulig. Programrådsleder vil dele tanker om hva slags informasjon som kan danne grunnlag for den interne rapporten, og spesielle tema som kan være interessante å undersøke. Det åpnes for innspill og diskusjon rundt dette.

Diskusjon: Programleder redegjorde for den periodiske emneevalueringen, og det ble snakket om hva man skulle prioritere i evalueringen, i den grad tiden tillater det. Det er et ønske om å følge opp implementeringen av journalføring på labkursene. Det er også viktig å få vurdert nye emner i programmet.  

Arbeidslivsrelevans ble trukket frem av flere. Steven har gjort noen enkle undersøkelser for å få tilbakemeldinger angående analytisk- og organisk emnene. Kanskje man kan gjøre noe tilsvarende med uorganisk- og fysikalsk emnene? Det er også interesse for hvordan våre kandidater gjør det faglig sammenlignet med kandidater fra andre universiteter, og om kandidatene har tilstrekkelig faglig bredde. I den grad vi rekker å se på det, er det viktig at vi ser bredt nok. Våre kandidater går og skal gå til et vidt spekter av yrker.

 

Publisert 3. mai 2021 22:47 - Sist endret 3. juni 2022 15:10