Omvendt undervisning, SRS og PI

SRS og Peer Instruction (PI) kan settes inn i en større sammenheng ved å kombinere det med flipped classroom (omvendt undervisning) og Just in Time Teaching (JiTT).  

Flipped classroom blir nå gjerne kalt flipped learning. På norsk blir det kalt omvendt undervisning.

Det viktigste med flipped classroom er at studentene får et møte med lærestoffet i forkant av undervisningen. Det kan skje ved at de leser læreboka, ser en video, løser en oppgave eller lignende. Etter at studentene har gjennomgått fagstoffet på egen hånd, kan du la dem svare på noen få konseptuelle flervalgsoppgaver på nett kombinert med et åpent spørsmål om hva de synes var mest utfordrende med lærestoffet. Før du begynner undervisningsøkten, går du gjennom svarene og kan på den måten gjøre deg opp en mening om hva du bør bruke tid på i oppstarten av undervisningen. Dette kalles Just in Time Teaching (JiTT). Gjennomgangen av fagstoffet vil da kunne fokusere på utfordringene og du slipper å bruke tid på det alle har forstått. Den tiden du sparer inn, bruker du på Peer Instruction. Studentene klarer å holde konsentrasjonen ca 15-20 minutter når de er passive lyttere. Hvis de skal snakke selv under PI, kan det blir langt bedre bruk av tiden. 

Oppsummering

  1. Studentene setter seg inn i lærestoff på egenhånd
  2. Studentene svarer på konseptuelle spørsmål ved hjelp av SRS 
  3. Studentene kommenterer hva som var krevende i lærestoffet ved hjelp av SRS 
  4. Du legger opp undervisningen i tråd med svar og innspill (punkt 2 og 3) fra studentene (JiTT)
  5. Studentene diskuterer og forklarer lærestoff til hverandre (PI)

Referanser og ressurser

Mazur, E., & Hilborn, R. C. (1997). Peer instruction: A user's manual.

Novak, G, Patterson, E.T., Gavrin, A.D., and Christian, W. (1999). Just-In-Time Teaching: Blending Active Learning with Web Technology,Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Schell, J., Lukoff, B., & Mazur, E. (2013). Catalyzing learner engagement using cutting-edge classroom response systems in higher education. Cutting-edge Technologies in Higher Education, 6, 233-261.

http://blog.peerinstruction.net/

https://www.peerinstruction.net/

Av Thomas Frågåt, Cathrine W. Tellefsen
Publisert 13. mars 2017 11:09 - Sist endra 13. mars 2017 13:56