PCK og undervisningsplanlegging

God undervisning handler om å kunne sitt fag, men også å kunne sette det inn i en pedagogisk kontekst som treffer studentene. 

PCK står for Pedagogical Content Knowledge. Det er et konsept som handler om den ofte tause eller skjulte kunnskapen vi har om hvordan vi bør undervise lærestoffet (Content). Det er mye litteratur om PCK knyttet til ulike disiplinfag og mer generelt. Her kommer en tilpasset og forenklet versjon som kan brukes som et verktøy i din undervisningsplanlegging. 

PCK i praksis (utviklet av KURT)

Forforståelse: hva kan studentene fra før? Inkluderer misoppfatninger. 

Sentralt læringsinnhold: Rekkefølge og hovedpoeng/terskelbegrep. Skape sammenheng.

Hva er lett og hva er vanskelig ved læring av disse temaene? Hva motiverer for læring?

Representasjoner: inkluderer analogier, illustrasjoner, eksempler, forklaringer og demonstrasjoner

Kunnskap om gode undervisningstrategier for disse temaene, inkludert vurdering og tilbakemeldinger for å fremme læring. 


Skjema for å arbeide med PCK i undervisningsplanleggingen din

Eksempel fra MAT-INF1100 


Developing PCK involves a considerable shift in teachers' understanding "from being able to comprehend subject matter for themselves, to becoming able to elucidate subject matter in new ways, reaorganize and partition it, clothe it in activities and emotions, in metaphors and exercises, and in examples and demonstrations, so that it can be grasped by students" (Shulman 1987, p. 13)

Av Cathrine W. Tellefsen og Knut M. Mørken
Publisert 13. juni 2017 14:27 - Sist endra 10. aug. 2017 10:55