Slutt på labbing for denne gang

Ja, da var jeg ferdig med å stå på lab i dette semesteret. Forrige fredag hadde jeg siste forsøk, såkalt Blitzlichtphotolyse. Jeg er litt usikker på hva man oversetter det med. Studiet av reaksjonskinetikk er det i alle fall. Kort fortalt finner man hastigheten av en kjemisk reaksjon ved å måle absorpsjonsgraden av lys som sendes gjennom prøven i et tidsintervall rett etter at man har bestrålt den får å sette igang reaksjonen. Ja, jeg tror det er det nærmeste jeg kommer med å forklare konseptet i én setning. Det er interessant, og i teorien ganske rett frem. I praksis derimot. Det er noe annet.

Nå som labkurset hovedsakelig er over kan det jo være interessant å sammenligne det med de labkursene jeg har bak meg fra UiO. Jeg vil hevde at dette kanskje er det mest nyttige labkurset jeg har hatt, sammen med analytisk-labkurset. Grunnen er i begge tilfeller at man må anvende teknikker og instrumenter som faktisk brukes aktivt i forskning/arbeidsliv den dag i dag, og ikke bare av min gamle frøken på vgs. Her fikk jeg også litt oversikt over hva slags forskning man kan gjøre i en eventuell bachelor-oppgave i fysikalsk kjemi. Labkurset i analytisk kjemi fra UiO var i så måte nyttig fordi jeg raskt skjønte at oppgaven i hvertfall ikke skal dreie seg om det. Og her er egentlig noe de av dere som setter sammen kurs på UiO kan ta med dere videre: Kurs blir fort mer interessante hvis de dreier seg mer om forskning enn om skole. Vi er jo tross alt studenter, og ikke høgskole-elever.

Neste labkurs er i mars. Da venter kurset med det ikke så veldig beskrivende navnet "Integrierte Synthesepraktikum" som tydeligvis er en blanding av avansert organisk og uorganisk kjemi. Jeg tipper det blir en del metallorganisk kjemi. Det har jeg ikke vært borti før, så det blir sikkert interessant. Kanskje.

Ingen bilder denne gang, uhu. Som plaster på såret: Her er et bilde av Salvador Dali som rett og slett er awesome.

Nå fikk du vel lyst til å sette på Baby Elephant Walk? La oss håpe vi ikke blir saksøkt av Dalis etterkommere for dette.

Emneord: Hamburg, Tyskland, kjemi, Universität Hamburg Av Anders Kokkvoll Engdahl
Publisert 28. nov. 2012 17:30 - Sist endret 1. okt. 2015 10:56
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere