But not yet weary are your feet…

Phew! Vet det er en stund siden forrige blogginnlegg, for jeg leste nettopp gjennom det og der sto det jeg hadde vært i Australia i to uker sist jeg skrev. Vel, nå har jeg vært i Australia i to måneder! Skulle gjerne ha skrevet tidligere, men sannheten er at jeg ikke har hatt et sekund til overs til å skrive noe som ikke er universitetsrelatert. Assignments, tutorials og midterms har kommet og gått i en endeløs strøm og tiden har rett og slett flydd av sted. Men nå har jeg endelig levert siste assignment før den etterlengtede Spring Break, og jeg tenkte jeg fikk se til å få skrevet litt om hva jeg har gjort de siste månedene. For selv om jeg får det til å høres sånn ut, har det ikke bare vært strev!

Høydepunktet for meg må være uka jeg tok meg fri for rundt en måned siden, alt for å dra til Sydney med et par venner som for øyeblikket er på utveksling på New Zealand. Og for en by! Før jeg dro var operahuset og et par minnebare øyeblikk fra Oppdrag Nemo alt jeg forbandt med byen, så jeg må si jeg ble positivt overasket når jeg endelig fikk se den. New Yorks høye skyskrapere minglet inn med Europas sjarmerende, trange gater – alt i én by. Sleng på en strand som matcher Barcelonas og papegøyer i stedet for duer i gatene, og du har funnet et ganske flott sted å tilbringe noen supre dager. Men dette er ikke en reiseblogg for å promotere Sydney, så jeg tror jeg skal la det ligge med det, og heller komme tilbake til universitetslivet.

For et annet høydepunkt som faktisk er relevant for denne bloggen, nemlig, er feltturen jeg var på forrige helg med faget Rainforest Ecosystems. Destinasjonen var Paluma Range National Park, et av de sørligste stedene i Australia man kan dra til for å utforske regnskogen, og vi tilbrakte noen veldig interessante dager der. Vi stoppet også opp flere steder på veien for å se hvordan landskapet endret seg mens vi dro, fra de tørre, brune (dog tropiske) skogene like utenfor Townsville, til de noe mer grønne, men likeså tørre skogene rundt Big og Little Crystal Creek – to av de mest populære fottur-destinasjonene for Townsvilles’ innbyggere – og hele veien til de frodige, grønne regnskogene i Paluma. Det var virkelig artig å tilbringe et par dager vandrende rundt mellom skyhøye trær i det dype, grønne lyset man bare kan møte på i en regnskog, studere planter jeg aldri får sett i Norge, og høre lyden av tusen fugler jeg aldri hadde drømt om å få se. Og tenkt, for første gang siden jeg kom til Queensland opplevde jeg regnvær! Ordentlig, hamrende regnvær! Etter uker med knusktørr hete i Townsville og brannvarsler annenhver dag, må jeg si det føltes ganske godt med et ordentlig regnskur igjen! Men må også innrømme det føltes ganske godt å komme ned til varmen i Townsville igjen, om enn mindre godt å komme tilbake til assignmentene… Men men, slik er studenterlivet. Og siden ingen syntes det er særlig gøy å høre på en sliten student klage, skal jeg gi meg med det for denne gang, og prøve å ikke la det gå halvannen måned til før neste innlegg er på plass!

Until then, cheerio and toodle-oo!

Emneord: Australia, James Cook University, Townsville, biologi Av Andrine Emilie Halvorsen
Publisert 21. sep. 2015 15:47 - Sist endret 25. jan. 2019 15:25
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere