Får vel nesten begynne da!

Jeg er på sistesemsesteret i bacheloren min i biokjemi ved Universietet i Oslo, men har altså valgt å tilbringe dette ved Freie Universität Berlin i stedet for hjemme i gode, gamle Norge. For tre år siden bodde jeg her mens jeg tok språkkurs på fulltid for å lære meg tysk, så det var egentlig et enkelt valg da jeg skulle bestemme meg for hvor jeg ville dra på utveksling!

På båttur på elven Spree som går gjennom byen

Det har tatt litt tid å komme i gang med å skrive rett og slet fordi det har vært så mye som har foregått. Som student hadde det kanskje egentlig vært ideelt å bo i en studentbolig - det hadde i alle fall vært det enkleste (og det jeg ville anbefalt andre som vil ned hit!) Men siden kjæresten min er her nede med meg store deler av tiden så trengte jeg en leilighet. Det tok mye(!) leiting, men for noen dager siden fikk vi endelig et sted, og godt er det siden semesteret begynte i dag..

Det var mye som måtte ordnes med fag også; jeg studerer som sagt biokjemi hjemme, men biokjemilinjen her har tydeligvis ikke erasmusstudenter, så jeg endte opp som kjemistudent. Derfor har jeg endt opp med molekylspektroskopi og organisk syntesekjemi og synteseplanlegging. (Det er utrolig skummelt å ta disse fagene på tysk, men jeg satser på at det blir enklere jo lenger ut i semesteret jeg kommer...) I tillegg tilbyr de noen kurs spesielt rettet mot utvekslingsstudenter, så jeg har dermed endt opp med et fag som omhandler Berlins historie. Jeg gleder meg i grunn en del til dette, for Berlin har alltid fascinert meg siden den har en såpass spesiell historie - og de er utrolig flinke til å ta vare på historien sin og gjøre den synlig overalt. Senest i dag gikk jeg forbi broen hvor Berlinmuren falt den 9. november 1989. (Den heter Bösebrücke; kan oversettes til noe sånt som "ondebroen" eller "sintebroen") Ellers er det minnesmerker (på tysk: Denkmal) nesten overalt i hele byen, det gjelder bare å følge litt med. Et eksempel er hvis man går gatelangs i boligstrøk så er to eller tre brosteiner foran noen hus byttet ut med metallbiter med navn på. Dette er navnene på jøder som ble bortført under andre verdenskrig, og navnene er lagt ned utenfor deres siste kjente adresse.

Minnesmerke på toppen av et gammelt antiluftskytstårn i parken Humboldthain

Et minnesmerke opp et gammelt antiluftskytsbygg i parken Humboldthain

Og utsikten derfra!

Typisk Berlin er også Berliner Weisse, currywurst og döner kebab. Berliner Weisse er et øl som de av en eller annen grunn fant ut de skulle putte sirup oppi - bringebær, stikkelsebær og denslags. Og dermed blir ølet også henholdsvis rødt og grønt! Det er nesten så det ikke smaker øl lenger.. men godt er det i alle fall! Har alltid tenkt at döner kebab var noe tyrkisk, men ble fortalt av en berliner her om dagen at ja, det var tyrkere som "fant den opp", men det var her i Berlin. (Det er veldig mange tyrkere her, i størrelsesorden flere hundre tusen). Currywurst er egentlig bare en frityrstekt pølse med masse ketsjup og karri på toppen. Men godt er det i alle fall.

Berliner Weisse! Og ja, den skal drikkes med sugerør... ;)

Berliner Weisse. Og ja; den skal drikkes med sugerør... ;)

Dette er riktig nok en falafel, men det er super godt det også!

Riktig nok en falafel, men det er sinnsykt godt det også!

Og jeg med mine sinnsyke dataskills klarer ikke å rotere bildene riktig vei... =P Dere får bare snu på hodet!

Auf Wiedersehen!

Emneord: Berlin, Molekylærbiologi, Tyskland, Freie Universität Berlin Av Bjørg Kristine Hundal
Publisert 13. apr. 2015 16:14 - Sist endret 1. okt. 2015 09:53
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere