Noen inntrykk fra den første måneden i Cape Town

Det er nå litt over en måned siden jeg og min samboer Iselin landet i Cape Town, Sør-Afrika. Jeg har vært gjennom orienteringsuke, registrering og de to første ukene med forelesninger.

Turen startet kl 04:00 i Oslo, og gikk med KLM via Amsterdam til Cape Town. Vi landet ved halv elleve tiden på kvlden samme dag. På flyplassen ble vi plukket opp av velkomstkommiteen fra universitetet i Cape Town (UCT), sammen med en gjeng amerikanske utvekslingsstudenter.

Andelen amerikanske utvekslingsstudenter er svært høy, og andelen jenter er desto høyere. Dette har fått meg til å undres over hvorfor jeg ikke har dratt på utveksling tidligere, mens jeg fortsatt var single og uten moralske forpliktelser overfor noen andre enn meg selv.

I forhold til resten av utvekslingsstudentene her, er jeg med mine 28 år en gamling. I den amerikanske delegasjonen er så godt som alle 21, mens de fleste andre utvekslingstudentene er på sitt tredje (eller fjerde år dersom de tar et profesjonsstudium). Selv holder jeg på med en mastergrad i statistikk. Så langt har jeg møtt to andre som også holder på med mastergraden sin. Ei går på Blindern, men hun holder til på SV og tar, som mange andre her, stort sett humanistiske emner.

Nå vel, jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke dro på utveksling for å møte folk jeg til daglig møter på Blindern, men jeg hadde ikke ventet at en så stor del av dem som er her på utveksling er amerikanere . Men faktisk er Norge også godt representert blandt utvekslingsstudentene her. En stor del av dem er studenter fra NTNU. Det synes jeg også er litt underlig. NTNU har, etter hva jeg har fått høre fra studentene derfra, ingen avtale med UTC slik UiO har. Søknadsprosessen for å komme på utveksling hit, må ha vært enda mer omstendig for dem enn den var for meg. Og det var en veldig omstendig søknadsprosess. Men nå er jeg glad for at jeg søkte.

To dager etter ankomst, flyttet vi fra studentrommene på Campus, inn i hjemmene der vi skal bo resten av semesteret. Huset Iselin og jeg bor i, ligger i Sussex Road i et nabolag som heter Observatory. Huset er nærmeste nabo til McDonald's©. Vis á vis Mac-ern, ligger KFC©. 200 meter unna, på andre siden av Main Road ligger et lite senter med dagligvarebutikken Pick 'n Pay© og noen andre butikker som jeg ikke har sett så nærme på ennå.

Gaten vår ender altså 50 m den ene veien opp i Main Rd. og 50 m den andre veien ender den opp i Lower Main Rd. Der kan man finne et rikt utvalg av restauranter og barer. Området minner faktisk sånn sett litt om Grünerløkka, og det var en av grunnene til at vi satt opp ''Obz'' som førstevalg når vi skulle søke om bolig. Riktignok er Obz nabolaget med studentboliger som ligger lengst bort fra Campus av Mowbray, Rondebocsh, Rosebank og Obz, men det går busser fra studentnabolagene til Campus som er gratis. Dette er et fint alternativ dersom man ikke har lyst til å gå 20-30 min.

Vi deler huset med fire amerikanske jenter. Iselin og jeg deler et rom, Maddie og Amanda deler ett rom, Sarah har et rom for seg selv, og Alaina bor i ''uthuset''. Vi har en uteplass bak huset med en ''braai'' som er en sørafrikansk grill. Hver tirsdag kommer Lucy og vasker fellesarealene. I tillegg betaler vi henne R50 som tilsvarer 36 NOK for å vaske rommet og det tilhørende badet vårt.

Arbeidskraft er kjempebillig her. Det fører til at mye er veldig lite effektivt. Under registreringen til fakultetet her for eksempel, måtte jeg fylle ut et skjema, ta med kopi av ID-siden i passet mitt, kopi av studievisumet, bevis for at jeg hadde betalt skolepenger og bevis på helseforsikring. Dette måtte jeg først vise fram til én person som ga meg et stempel og en signatur. Deretter måtte jeg videre til en annen person som skulle sjekke at jeg faktisk hadde betalt skolepengene, hvorpå jeg fikk et nytt stempel og en signatur. Til slutt var jeg innom en tredje person som som ga meg nok et stempel og en signatur. Et annet eksempel er at de på noen spisesteder har en dedikert person til å vaske opp i stedet for å ha en oppvaskmaskin.

Det er ikke bare arbeidskraften som er billig her, men også maten. Det er faktisk så billig at det ikke er noen hensikt for oss å lage mat selv, bortsett fra at man blir lei av å spise ute hver dag også. Sør-Afrika har en svært sammensatt kultur med europeiske, asiatiske og selvfølgelig afrikanske innslag. Dette har også innvirkning på maten. Man kan spise utrolig mye god og variert mat. Selv om kjøtt er viktig her, så er det ikke noe problem å finne vegetaralternativer som smaker kjempegodt.

For å få postet dette innlegget, runder jeg av nå. Over og ut fra 8 Sussex Rd.

Emneord: Cape Town, mastergrad, uct, University of Cape Town, utveksling, Sør-Afrika, Statistikk Av Emil Centerham Huster
Publisert 5. mars 2014 09:22 - Sist endret 1. okt. 2015 10:48

Hilsen fra MN International Office

Hei Emil, gøy å lese bloggen din og gleder meg til å høre mer. Hilsen Ellen, MN International Office

Skrevet av: Ellen Kristine Grøholt

anonym@webid.uio.no - 7. mars 2014 10:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere