Nakne biler og påkledde geiter

Noe av grunnen til at jeg hadde lyst til å dra til Canada var at jeg rett og slett ikke visste noe særlig om landet. Det virker imidlertid ikke som om jeg er alene om dette, for da jeg fortalte folk at jeg skulle til Edmonton var det svært få som hadde hørt om byen, og enda færre som visste hvor den var. De eneste som kunne opplyse meg angående Canada var søskenbarna mine, som visste at penge i Canada er plastikk!

Edmonton er en veldig grønn by. Og med det mener jeg at det er mye trær her.

Nesten alle gatene ser ut som denne, noe jeg syns er ganske koselig.

En av de første tingene jeg la merke til da jeg kom hit var at det var noe rart med bilene. Først kunne jeg ikke sette fingeren på det, men så la jeg merke til at bilene manglet noe... Bilene har nemlig ikke nummerskilt foran, noe som nærmest fikk dem til å se litt nakne ut i starten.

Jeg oppdaget også fort at pengene her ER plastikk. Og selv om jeg hadde blitt advart må jeg innrømme at jeg ble litt overrasket. Jeg hadde ikke regnet med at de skulle være så... plastikk... De er til og med delvis gjennomsiktig!

Ellers har jeg fått sett litt av dyrelivet her. Den første helgen jeg var her dro jeg nemlig til Elk Island National Park. Her fikk jeg se både bison, bever og elg. (Det siste har jeg naturlig nok sett før, og syns derfor ikke var sååå spennede, men tyskerene jeg var sammen med syns at elgene var det beste av hele turen.) Dessuten fikk jeg se en fantastisk solnedgang.

Men man trenger ikke å dra så langt for å se dyrelivet. På campus kryr det av ekorn og jeg har også sett flere harer. I tillegg har jeg også sett et par stykker som var ute og luftet geitene sine (påkledde vel og merke) og en mann som gikk rundt med en diger slange rundt halsen!

Jeg har valgt å bo i en studentbolig under oppholdet her. Dette betyr at jeg bor på campus, noe som er litt uvant, men veldig praktisk. Det som er enda mer uvant er at jeg rett og slett bor inne på et shoppingsenter. Dette er utsikten fra vinduet mitt:

Ellers får jeg vel si litt om mitt første møte med universitet... Jeg deltok på et tre dager langt arrengement kalt "transition" som er for internasjonale studenter. Det er flere hunder internasjonale studenter her, fra mer enn hundre land! I løpet av dette arrengementet fikk jeg møtt mange spennende mennesker fra forskjellige kulturer.

Noe av det mest underholdende under dette arrangementet var når de skulle forbrede oss på det dagligdagse livet i Edmonton. Det ble da lagt spesielt vekt på vinteren, noe som ikke er så rart da mer enn halvparten ikke har settt snø før. For meg var det ikke så mye nyttig, men jeg fikk et par gode tips som jeg tenker kan være nyttige for dere hjemme i Norge også:
  - Bruk votter og lue om vinteren.
  - Lukk vinduet om vinteren.

Så nå tenker jeg at vi alle er godt forberedte på vinteren!

Emneord: Canada, University of Alberta, fysikk Av Jenny Bjordal
Publisert 4. sep. 2015 13:21 - Sist endret 25. jan. 2019 15:26
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere