"Hvordan er hverdagen din da Joe?" spør du. "Les "Ut i verden" gjennom mat-nat så skal du få svar", svarer jeg.

Det jeg glemte å nevne i den første posten min er at det finnes noen skapninger i Australia som ikke er så hyggelige å møte på.

Funnellweb spider aka verdens giftigste edderkopp, taipaner og death adders som er blant verdens giftigste slanger, også har de Dacelo leachii…. Også kjent som Blue-winged Kookaburra aka. “Blue winged death-from-above bird”!

(Kookaburra stealing my food)

Disse fuglene ser ut som noe et hvert barn kunne hatt med seg I krybben om natte, men du kunne ikke ta mer feil. Disse små jæ*lene vil stjele maten din og de bryr seg ikke om de tar med seg en finger på veien! Mitt første møte med disse bevingede medlemmene av en Australsk dødsskavdron var første dagen etter O-week (orienteringen) da jeg skulle nyte en fortjent wrap under solen etter å ha meldt meg inn på treningssentret her nede. Før jeg visste ordet av det hadde to av disse sadistene funnet seg til rette på hver sin flanke av meg og mens jeg holdt øye med han som satt nærmest, benyttet partneren hans seg av mitt uoppmerksomme øyeblikk og slo wrapen min ut over hele gulvet mens han tok seg av ansiktet mitt med en venstre hook med vingen. Det hele tok noen sekunder og etter at maten min var spredt utover campus kom avlederen ned fra grenen sin og tok del i måltidet, mens jeg gikk slukøret og sulten hjem.
Når du ikke har mat i hånden derimot er dette fantastisk flotte fugler med kraftig blåskimrende farger på vingene og det hadde vært en fryd å dele maten min med dem om de bare hadde spurt.

Ellers har det forgått litt forskjellig de siste fem ukene med topptur til Castle Hill (øverste bildet i første innlegget btw), uni-start, oppgaver som har begynt å nærme seg innlevering, bestilling av dykkesertifisering og kulturfestival i byen.
Castle Hill er det høyeste punktet i Townsville og visstnok bare noen få meter ifra å betegnes som et fjell istedenfor en høyde som det er pr. i dag. Jeg spratt jo opp fjellveggen som en geit, skulle jo bare mangle siden jeg er fra fjell-landet Norge. Neida, bare kødder! Det var sykt varmt og bratt og jeg har ikke verdens beste kondis og jeg er ikke verdens letteste og jeg svettet og det var høyt og det var langt, MEN det var verdt det J Til tross for at jeg var svett og sliten, føltes det helt herlig å stå på toppen og se utover det som er hjemmet mitt frem til desember.

Kulturfestivalen foregikk fra 13-17 august og bestod av dans, mat, sang og annet kulturrelatert som hoppeslått og tekopper samt flere kampsportpresentasjoner enn jeg har sett noe annet sted. Det var mat fra alle verdenshjørner, camelridning, show og sprell. Jeg ble solbrent (igjen), men når dagen var over var jeg full av nye inntrykk og fornøyd med å ha spist både pannekake og is(!).

Skolemessig har jeg stort sett kommet meg på plass og fått oversikt over kurs, prøver, practicals o.l.
Det JEG gleder meg mest til er feltkursene mine! I tre av fire fag jeg tar her nede skal jeg tilbringe minimum 3 dager på en feltstasjon i naturen rundt i nordre Queensland!!!

BZ2440- Ecology and Conservation, 26/09-28/09

(Magnetic Island, picture collected from Google, please don't sue me)

Her skal vi tilbringe tiden med forskjellige prosjekter ute på den tropiske øyen Magnetic Island, eller Maggie som de lokale kaller den. Hva er vel bedre enn tre dager på en paradisøy full av koalaer (med klamydia vel og merke)?

BZ2450- Biodiversity of Tropical Australia, 24/10-26/10

(Paluma, picture collected from Google, please don't sue me)

Joda, dette har muligheten til å toppe hele greia med tre dager i regnskogen i Paluma sammen med Dr. Glen Chilton (han gærne fra første post). Aldri vært i en regnskog før så dette ser jeg frem til. Her skal vi undersøke biodiversitet i regnskogen og bla. foreta censustellinger.

BZ3725- Herpetology (Amfibier og reptiler, MÅ være det kuleste kurset man kan ta i Australia når man er fra det kalde nord) 29/11-02/12

(picture collected from Google, please don't sue me)

Sist men ikke minst venter nok en tropisk paradisøy hvor vi skal tilbringe 4-5dager på Orpheus Island. Med tanke på at dette er lokasjonen valgt av reptilfolket kan det være at det er en voksen populasjon av herpetiler der ute.

Igjen! Om du liker sol og varme, rare dyr og får du sjansen til å ha utvekslingen din her så er det SÅÅÅÅ anbefalt å reise :-)

-Joe-

Ps: Hvis noen jeg kjenner der ute kommer på ting jeg bør skrive om så send meg en beskjed via Facebook. Ikke like lett å huske på alt jeg opplever mens jeg sitter fremfor tastaturet :-)

Emneord: Australia, James Cook University, dyreliv, Townsville, biologi Av Joe Kristoffer Partyka
Publisert 19. aug. 2014 14:12 - Sist endret 1. okt. 2015 10:46

Kookaburras og utveksling

Hei Joe, Høres ut som om du har det flott på utveksling i Australia og på JCU. Kjenner meg igjen i møtet ditt med din første kookaburra - det samme skjedde meg da jeg bodde i Australia. De har ingen frykt! Hadde forresten et lingnende møte med en goanna også, - en annen lokal kjenning. Gleder oss til å høre mer fra utvesklingsoppholdet ditt! Hilsen Ellen Grøholt, MN International

Skrevet av: Ellen Kristine Grøholt

anonym@webid.uio.no - 20. aug. 2014 08:59

Beklager, har ikke fått med

Beklager, har ikke fått med meg at det var en kommentar her før nå :-/
De er noen spektakulære fugler, ganske skumle også med de store nebbene ;-) Jeg er litt skuffet over at jeg ikke har sett flere øgler og slager mens jeg har vært her nede, men ettersom jeg har forstått så vil de dukke opp nå som varmen kommer .
Utveksling er undervurdert! Og det burde nærmest vært en del av utdanningen spør du meg, håper flere tar utfordringen og tar et utenlandsopphold. Virkelig verdt det mtp erfaring og kontaktnettverk.

Joe

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 22. nov. 2014 08:25
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere