Førsteinntrykk av Kingston, Canada og Queen's.

Ingangsdøra mi!

Jeg skal prøve å begynne på begynnelsen, selv om jeg nå har gått på Queen’si to måneder og allerede hatt både en uke fri og midtveis eksamen.
1. januar dro jeg og Jonas fra Oslo, og drøye 25t senere etter 3 fly bytter, mistet en koffert og blitt aldri så få timer forsinket kom taxien frem til 447 Johnson street, Ontario, Kingston. Siste etappe var opp en trapp, finne nøkkel på toppen av postkassen og komme seg inn til det fine rommet med en horisontal seng i seg. Nøkkelen var der, Lykke! Men vent, vi klarer ikke å låse opp døra med noen av nøklene. Heldigvis var taxisjåføren av den trege typen og hadde ikke forlatt oss enda. Så vi ble kjørt til nærmeste motell. 5 timer senere var det på tide å finne seg kart, telefonnummeret til huseieren og riktig nøkkel. Ute var det masse snø og strålende sol. Så dagen og i grunn hele den neste uken gikk med på å gjøre seg kjent i byen og få tak i det vi hadde glemt.
Bildene over er begge fra motellet vi bodde på den første natten, hvor Amerikansk er ikke det?

Det som er veldig fint med Kingston er at ALT man måtte trenge fins på Princess street. Det skal sies at den er et par ganger lengre enn Karl Johan, men til gjengjeld om det er strømadapter, paracet, nye sko eller leiebil så finner man det der. (Eller tegnesaker, strikketøy, bøker, møbler, kaffe, importert ost, hotell, bar, osv.) Jeg tror jeg og Jonas ble ganske slått ut av det samme som de fleste Skandinavere som drar til nord amerika for første gang. Alt er stort, og det finnes mye av alt overalt. Og butikken som er lettest å finne er Drugmart, som er apotek, kosmetikk, billettkiosk og daglivare handel på en gang.
"Rådhusplassen" i utrolig fint vær!

Etter som første uken gikk så drysset de andre beboerne i huset mitt også inn. Det viste seg at kjeller og føreste etasje var mitt kollektiv og at det i andre etasje er et guttekollektiv som høres ut som en aldri så liten barnehage i blant. Men jeg bor i alle fall med 1 australske, 1 fransk og 2 kanadiske jenter. Jeg fant ut at jeg bor i The Student Ghetto, som forklarte hvorfor hele byen føltes forlatt da vi først kom. Det er en radius rundt Queen’s hvor så å si alle husene er eid av diverse huseiere og utleieselskaper. Så det er en jevn strøm av studenter retning universitetet om morgenen og folk med flasker i hånda på fortauene i helgene. Queen’s har dessuten nettopp blakket seg på å bygge et flott, nytt, evig stort treningssenter på campus, så mange som drar på seg shortsen, tar joggeskoa i hånda og løper gjennom snøen. Jeg vil vel si at trening her er minst like populært som i Norge, og at treningstøyet er noe mer utfordrende. Til gjengjeld har de en egen jenteetasje og egne jentetimer i svømmebassenget og gymsalen som er flott for de som ikke sprader rundt i hotpants og singlet.
Et av skolens mange fine kalksteinbyggninger

Den første uken med undervisning gikk for det meste til å løpe rundt og be professorer om å vær så snill la meg ta fagene deres, samt sjekke ut de fagene jeg allerede var skrevet opp på. Jeg ble veldig forvirret da kjemifaget mitt het ”Self Assembly” og ikke Katalyse, men fikk vite at katalyse ikke går i år, så de hadde satt meg på det andre kjemifaget på 4.klasse nivå i stedet. Jeg vil vel si at det er ganske stor fordel å være på Queen’s et helt studieår da det er mange av fagene som går over begge semestrene, eller professorene spør studentene: ”Hvis dere skulle tatt et fag til med meg til høsten/våren skulle det ha vært A eller B?”
Føler meg hjemme på fysisk institutt, de har også pendel!
Til slutt på førsteinntrykket så må jeg vel kommentere ekornene! Jeg synes de er utrolig søte, og kan være den som gjør at stien med studenter faller som dominobrikker fordi jeg stopper opp midt på fortauet og ser på ekornet som løper over strømledningene eller klatrer oppover et tre. Det tok litt tid før jeg skjønte at grunnet til at det er evig mange av dem og at de er ganske feite er at de lever godt av byens elendige søppelsystem og er dermed byens rotter. Men i skolebutikken så har de til og med en t-skjorte med ekorn i skolefargene på, så de er jo litt finere enn rotter da!

Fine ekorn! De fins i svart også :)

Emneord: Bolig, Queen's University, Canada, Kingston, ekorn, første dager, skole, MENA, bachelor Av Live Karine Næss Killingland
Publisert 6. mars 2013 16:41 - Sist endret 1. okt. 2015 10:38

Gratulerer som ny utvekslingsstudent!

Hurra for nye bloggere! Kan du skrive litt om hvem du er, hva du studerer osv? Lykke til videre med semesteret!

-Anders

P.S: Vi har masse ekorn her også. Tror antallet ekorn følger antallet katter som vanker utendørs omvendt proporsjonalt.

Skrevet av: Anders Kokkvoll Engdahl

anonym@webid.uio.no - 8. mars 2013 17:09

Litt om meg

Så frekk var jeg, kan selvfølgelig si litt om meg selv.
Jeg ble akkurat også 22 som Anders og dette er siste semesteret mitt som bachelor student på MENA programfaget (nanoteknologi) og heller vel mest mot kjemi. Jeg er litt frivillig for Røde Kors og sånn og har en jobb i bokhandel hjemme og venter på meg.

Jeg elsker utveksling, var på utveksling på videregående til Frankrike så lurte litt på om jeg ville tilbake dit, men da Canada kunne friste med et kort semester, lite gresspollen i eksamensperioden og storslått natur dro jeg med meg kjæresten min Jonas hit. Også kommer det vel et bilde eller to av meg til neste innlegg.
Også får dere beklage mengden tekst, men jeg vil så gjerne dele alle erfaringer så neste UiO student ved Queen''s får det enda litt lettere enn meg, eventuelt bare easy access på info som kan være greit å ha med / gjør valget lettere på hvor man vil dra.

Skrevet av: Live Karine Næss Killingland

anonym@webid.uio.no - 2. apr. 2013 03:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere