Første fire uker i Australia

G'day, mate!

Jeg heter Malin og går mitt siste semester på bachelor i kjemi. Dette semesteret tilbringer jeg i mitt drømmeland - Australia!

I dag er det en måned siden jeg ankom Brisbane etter en 26 timers reise. Jeg kan ikke tro at jeg allerede har vært her 4 uker. Samtidig føler jeg meg mye mer tilpasset enn da jeg først kom hit og det gikk gigantiske fugler i gatene og iguaner løp rundt uten at folk reagerte. Før jeg dro til universitetet brukte jeg de første ukene her på å reise opp Sunshine Coast som er et område nord for Brisbane.

Mitt første stopp på Sunshine Coast var Mooloolaba. Jeg dro med meg kofferten, hev sekken på ryggen og tok lokaltoget inn til togstasjonen i Brisbane. Mens jeg spiste frokost og ventet på toget kom jeg i snakk med en dame som viste seg å bo i den samme byen som jeg skulle til. Hun tilbød meg å sitte på med henne og en venninne, som jeg ble veldig takknemmelig for. Hittill har jeg fått et veldig godt inntrykk av australiere. De er vennlige og åpne mot fremmede, som er en overgang fra folkene i Norge (kanskje dette skyldes at folkene her ikke er pakket inn i 5 lag med klær også). Nesten alle her takker bussjåføren for turen, er behjelpelig hvis du har problemer og kaller deg "darling".

De første dagene bestod av jet-lag og spasering på strendene i Mooloolaba. Det tok tid å tilpasse seg varmen og den høye luftfuktigheten så jeg tilbrang så mye tid som mulig nær havet. Dette er den første gangen jeg har reist helt alene, og jeg må innrømme at jeg liker det utrolig godt! Hver morgen kan du stå opp gjøre hva du vil uten å måtte diskutere med de andre i reisefølget. Noen spør meg om det ikke er skummelt, men jeg må ærlig si at jeg føler meg verken redd eller ensom her.

Mooloolaba Beach
Rainbow Lorikeet, Mooloolaba
Iguan, Sunshine Coast

Mens jeg var i Mooloolaba dro jeg til Australia Zoo. Dette var spesielt for meg som var stor fan av Steve Irwin som yngre. Her fikk jeg klappe en koala og mate kenguruer! Jeg kan ikke beskrive hvor fantastisk det var å få oppleve så mange spennende dyr som det finnes her!

Australia Zoo, Beerwah.
Australia Zoo

Etter 4 dager i Mooloolaba tok jeg bussen opp til ferieparadiet Noosa. Hittil er Noosa mitt favorittsted på hele Jorda. Jeg bodde på et hostell der jeg møtte utrolig hyggelige mennesker og var midt i naturen. I Noosa er det et naturreservat med mangfoldig dyreliv, vakker utsikt og så mange strender! Stemningen der er laid back og alle jeg møtte her var positive og hyggelige. Ettersom jeg trivdes i Noosa ble jeg der i en hel uke. Mens jeg bodde der dro jeg også på dagstur til nærliggende steder som Coolum, Marcoola og Mudjimba. Dagene her ble inspirert av skikkelig australsk kultur og vi dro på stranda og vi grillet uten å vite hvilken dag det var eller hvor mye klokka var. Jeg la mobilen igjen på rommet mens jeg gikk i timesvis og tok bilder mens jeg nøt naturen og skrev tanker i notatboka mi. Det føltes veldig befriende!

Sunshine Beach, Noosa
Boardwalk Beach, Coolum
Mudjimba Beach

Etter to fantastiske uker på Sunshine Coast var tiden inne for å starte på universitetet. Jeg studerer ved Griffith University og campsus ligger i skogen (ja, i skogen) rett utenfor Brisbane. Her bor jeg i studentbolig i en "flat" sammen med 6 andre. 5 av dem er "Aussies" og 1 er fra Sverige. Det er spennende å få lære om australsk kultur ved å være med dem. Vi har et utrolig godt samhold på vår flat allerede etter 2 uker og drar inn til byen, til stranda og har "barbies" sammen i helgene.

Under O-week (Orientation Week) dro jeg til Byron Bay sammen med noen av de internasjonale studentene. Vi lærte å surfe, gikk på tur til fyrtårnet og dro på kajaktur sammen med delfiner. Her møtte jeg mange spennende folk fra ulike land og fikk se enda mer av den vakre naturen dette landet byr på!

Byron Bay, New South Wales
Kajaktur i Brunswick River, Byron Bay
Fyrtårnet i Byron Bay

For 1 uke siden begynte undervisningen og semesteret for fullt. Jeg tar kun valgfrie emner her da jeg har fullført all kjemien jeg trenger på UiO. Emnene jeg tar handler om australsk dyreliv og natur og vi tilbringer mye tid ute. Dette passer meg ypperlig, og jeg syntes det er veldig spennende å få lære mer om Australia og hvorfor dyrelivet her er så ulikt resten av verden. Forrige uke hadde vi en "lab" der vi gikk tur i skogen og så på naturen og dyrelivet. Deretter besøkte vi et økosenter der jeg fikk holde pinnedyr som så ut som blader og de viste oss slanger! Undervisningen her skiller seg en del fra Norge ved at alt du gjør teller til karakteren din. Det vil si alle labrapporter, innleveringer og oppmøte i timene. Dette gjør at du må jobbe jevnt hele tiden, men det er også fint at det du bruker tid på faktisk har noe å si for resultatene dine, og ikke bare en 4 timers eksamen i slutten av semesteret.

Den første måneden her har vært helt fantastisk og jeg ser frem til flere eventyr og opplevelser! Hvis du vurderer bittelitt å dra til Australia, så vil jeg bare si at det er helt klart verdt den lange reisen og enda mer!

Cheers!

Emneord: Australia, Griffith University, Brisbane Av Malin Solheim Olsen
Publisert 9. mars 2016 11:54 - Sist endret 25. jan. 2019 15:26

Hei Malin,

Det høres ut som om du har det helt fantastisk! Jeg kjenner "hjemlengselen" gnager litt med dine flotte bilder og historier om hvor du har vært. Håper du får et fortsatt like fint opphold og gleder meg til å lese mer.

Hilsen

Ellen, MN International

Ellen Kristine Grøholt - 31. mars 2016 13:37
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere