Vinter i Australia

Det har blitt vinter i Australia og eksamen sniker seg innpå. Den siste måneden har jeg brukt mye tid på essays og labrapporter, men i helgene har jeg dratt på turer i nærområdet med andre internasjonale studenter.

Før jeg dro til Australia lo jeg av alle som bor her og sier det blir "kaldt" på vinteren. Nå som jeg er her selv må jeg innrømme noe jeg aldri trodde jeg skulle si: det er kaldt her. I 20 grader i Norge ville jeg stekt i solen og klaget over varme netter mens her har jeg skrudd på varmeovnen og tatt frem de varme genserene mine. Så det blir spennende å komme tilbake til det norske været! Det er allerede juni og om en og en halv måned vil jeg være tilbake i Norge. Det blir utrolig rart å skulle reise fra stedet som har vært hjemmet mitt det siste halve året og alle vennene jeg har fått her. Når det er sagt så gleder jeg meg også utrolig mye til turen vi skal på etter eksamen. I en måned skal vi reise opp østkysten til backpacker-hovedstaden Cairns, Great Barrier Reef og regnskogen i tropiske Queensland. Dette er steder jeg har drømt om siden jeg var liten og det betyr utrolig mye for meg å få oppleve. Men nå som jeg er litt trist for at jeg snart skal dra så tenkte jeg å fortelle litt om de spennende tingene jeg har gjort i det siste!

Gold Coast

Omtrent en time sør for Brisbane ligger kystbyen Gold Coast. Griffith University har også en campus her. Byen har omtrent 507,600 innbyggere og er kjent for turistattraksjonen "Surfers Paradise". En av de internasjonale studentene hadde kjøpt seg en bil (nå med navnet Daisy) som vi kjørte hit for dens første roadtrip. Her lå vi egentlig bare og slappet av i solen, badet og glemte skolen litt og da det begynte å bli kjøligere utover dagen gikk vi for å spise taco og iskrem.

Moreton Island

Utenfor Brisbane ligger en øy med navnet Moreton Island (Moorgumpin). Øya er en nationalpark man kan komme til med ferje i omtrent to timer. Første dagen vi kom dit pøsregnet det. Vi la ut på tur og ble gjennomvåte! Vi endte opp med å gå alt for langt uten mat og drikke og ble plukket opp av en familie med firhjulstrekker (4WD). Vi som kun var til fots satt veldig pris på det! Vi fikk sitte bakpå 4WD'en og kjørte i omtrent en halvtime gjennom skog og over humpler. Vi lo så mye at vi nesten ikke kunne puste fordi det kilte så mye i magen! De fleste turister som besøker øya sover på en resort nærme ferja, men vi hadde med telt for bush camping. Vi hadde noen søte kookaburras (fluffy fugler som høres ut som at de ler, også kalt laughing kookaburra) som naboer og de så ut til å interessere seg veldig for maten vår. Tilbake i campen tok vi på tørre klær og ventet på at regnet skulle gi seg mens vi spiste godteri i teltet. Utpå kvelden roet det seg og vi så en vakker solnedgang langs vannet. Mens vi spaserte langs stranda så vi en flokk med pelikaner. På veien passerte vi noen Aussies som campet og inviterte oss på grilling ved det store bålet deres. Vi nøt grillmat og varme før vi dro tilbake til vår camp og så på stjerner mens vi omfavnet den australske kulturen med litt goon (billig vin på kartong). Skyene fra tidligere på dagen lettet og vi kunne se melkeveien. Det pøsregnet hele natta og vi var veldig takknemelige for presenningen vi hadde hengt opp over teltet. Det blåste så kraftig at vi var redd den skulle blåse bort!

Morgenen etter våknet vi til herlig solskinn og nydelig utsikt på stranda! Vi spaserte rundt 5 km til stedet der ferja går i land for å snorkle. Noen av oss (ikke meg selvfølgelig!) var en smule reduserte etter gårsdagen. Vi så mange store sjøstjerner i vannkanten! Tidevannet gjør at mange av dem blir liggende igjen når det går mot lavvann. Ved høyvann er hele stranda dekket av vann. Vannet var veldig kaldt og strømmene var sterke så det ble ikke så mye bading, men jeg var fornøyd med å få snorklet litt og leke i vannet. Jeg så noen fiskestrømmer, men ingen hai selvom man så en fra ferja. På ettermiddagen satt vi ved vannkanten og slappet av mens vi ventet på båten da tre delfiner plutselig dukket opp! Det var overaskende og veldig gøy. På vei hjem sovnet alle etter en varm kopp kaffe, fulle av sand og barbente med klissvåte sko bundet til ryggsekken.

Straddie

En helg dro vi en gjeng på 14 stykker til den digre øya North Stradbroke Island (Minjerribah). Etter ca. en halvtime med bilferje ankom vi øya med bilen Daisy på tur igjen. Siden den er litt gamml og slitt hade vi med egen høytaler og spilte høy musikk mens vi kjørte langs lange strekninger og sang høyt. Det tok omtrent en halv time å komme seg til campingplassen på den nordlige delen av øya. I pasasjen mellom Straddie og Moreton Island svømmer det stadig hai. Første dagen gjorde vi ikke så mye annet enn å sette opp campen, gå en liten tur til et utsiktspunkt og grille og se på stjerner på stranda. Vi hadde en skikkelig hyggelig hyggelig kveld!

Andre dagen kjørte vi rundt for å utforske øya. Vi gikk til en innsjø kalt Blue Lake (Karboora). Her svømte vi i innsjøen uten noen andre mennesker i sikte og klatret i trærne som strakte seg ut over vannet. Etterpå spiste vi lunch ved en trivelig café og deretter gikk vi tur til et nytt utsiktspunkt kalt The Gorge. Mens vi kjørte rundt passerte vi noen ville kenguruer! Det var første gang jeg har sett dem ville, så vi ropte for at vi skulle stoppe bilen og gikk ut for å se på dem. På kvelden ble det selvfølgelig grilling, goon og musikk på stranda.

Siste dagen dro vi til Amity point, men der var det varselskilt om hai, sterke strømmer og farlig vann så vi droppet å bade der. Vi kjørte til en strand vi hadde sett ved nydelig utsikt fra veien, så vi dro hit for å leke i bølgene og slappe av på stranda. Vi snorklet og lekte rundt til vi var så slitne at vi såvidt kunne gå. På ettermiddagen dro vi tilbake til Amity point for å se delfiner. Ved solnedgang kom det flere delfiner som var lekne og viste seg frem for oss mens vi tok bilder. På veien til ferja plukket vi opp to jenter som hiket og det viste seg at vi hadde mange felles kjente. De takket oss med å spandere Dominos på oss på veien hjem til Brisbane. Jeg liker hvordan alle er så åpne og vennlige her, enten man er fremmede eller bekjente!

Eksamen og å studere i Australia

Nå er jeg jo faktisk her for å studere, så jeg tenkte å fortelle litt om ting som er annerledes fra Norge og hvordan jeg har opplevd studiehverdagen her. I skrivende stund har jeg akkurat avlagt den siste av tre eksamener ved Griffith. Det føles utrolig godt med ferie, men det er også litt vemodig. Noe av det jeg likte best med opplegget her er hvordan man får karakterene. For eksempel i ett fag jeg tok var 20% av karakteren fra midterm, 40% fra labrapport og 40% fra avsluttende eksamen. Det er veldig givende når arbeidet man gjør hele semesteret teller og ikke bare en avsluttende eksamen og evt. midterm. Forøvrig er grensen for å bestå her 50%, mot 40% ved UiO. Man får karakterene 4-7 basert på prosentene 50, 65, 75 og 85 av 100. Siden jeg ikke har hørt til noe studieprogram her, men kun tatt valgfrie emner så har jeg ikke vært så mye med de jeg studerer med på fritiden, men brukt mye tid sammen med de andre internasjonale studentene ved universitetet. Når det er sagt så var det lett å få kontakt med andre i forelesninger og på labber, og man ble alltid invitert med i gruppearbeid. Foreleserne var veldig gode, spesielt likte jeg de som lærte bort Environmental Sustainability og Soils and Geomorphology. Foreleserne var veldig interessert i faget sitt og det gjør det spennende å høre på. Assistentene på labben var veldig hjelpsomme og vennlige, spesielt når man viste litt ekstra interesse. Jeg har skrevet utallige labrapporter gjennom flere år på UiO, men dette er første gang arbeidet jeg legger i det faktisk har noe å si for karakteren min. Dette syntes jeg er utrolig bra!

Før jeg kom til Australia hadde jeg gode skriftlige engelskkunnskaper, men jeg syntes det var litt kleint å snakke, spesielt med den flotte, norske aksenten som får alle til å kommentere etter én setning. Selvom jeg ikke har rukket å tillegge meg australsk aksent på et halvt år så er jeg i hvert fall veldig fornøyd med at jeg kan snakke engelsk komfortabelt nå. Jeg har prøvd å utsette meg selv for situasjoner for å forbedre meg og jeg føler jeg har vokst masse. Ting som å snakke høyt i tutorials, reise alene og være med på mange sosiale ting. Folk spør ikke lenger hvor aksenten min er fra, så noe fremgang må det være.

South Bank som lesesal

Mitt favorittsted i Brisbane er South Bank. Her er den kunstige stranda jeg fortalt om og planter, caféer og fairy lights. Istedet for å sitte inne på lesesalen så har jeg tatt med meg notater og pc'en hit for å jobbe i sola. Sola går ned klokka 5 her nå, som er veldig tidlig, men de har lys rundt bassenget. Det er herlig å kunne sitte ute store deler av dagen med dyreliv rundt!

Nå har jeg litt over en måned igjen i Australia før jeg drar til Norge. Jeg sparer den sentimentale avsluttningsposten til da, og jeg kommer til å lage en post om den kommende reisen vår for de som er interessert i det! Nå er det faktisk bare 3 dager til vi legger ut på tur og jeg gleder meg kjempemye! Jeg er også spent da dette kommer til å være den lengste turen jeg har vært på til nå. Hvis du er interessert i å følge med på reisene mine må du gjerne følge meg på Instagram (ingen skam for reklame).

Cheers!

Emneord: Australia, Griffith, Brisbane, Queensland, kjemi
Publisert 22. juni 2016 15:33 - Sist endret 25. jan. 2019 15:26
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere