Hei! Her kommer første blogginnlegg fra JCU :)

Velkommen til JCU!

Hey!

Da kommer det et blogginnlegg fra meg også!

Jeg studerer dette semesteret ved James Cook University (JCU) i Australia. Semesteret her startet sent i februar, slik at jeg har studert her i en måned nå (tiden går alt for fort!). Jeg studerer marinbiologi (bachelor nivå), som også er en populær retning å ta ved dette universitetet. Nesten alle studentene jeg har blitt kjent med studerer en form for biologi virker det som, og jeg skjønner godt hvorfor det er så populært! Jeg har inntrykk av at foreleserne er engasjerte og klarer å nå frem til studentene på en god måte. Ting jeg ikke skulle tro var spennende, ble det likevel :) Forelesningene på 1 x 50 min, holder et høyt tempo, men jeg synes det egentlig er en grei måte å gjøre det på når man blir vandt til det. Underveis i semesteret er det også innleveringer og quizer som teller inn på karakteren, så her gjelder det å holde følge hele tiden. Det stilles også høye krav til det som leveres inn, det skal blant annet ha så og så mange referanser og de skal siteres med en bestemt stil og  hvor lang teksten skal være og alt det andre formelle rundt. Så det er litt å sette seg inn i! Men tar det som god øving :)

Pass opp for kenguru! Flere som vandrer rundt på campus når det ikke er for mange folk

Det er et ganske stort internasjonalt miljø her og man møter studenter fra hele verden, som jeg synes at er hyggelig. For øvrig så liker jeg australierne også godt! De er veldig avslappede og hyggelige, har jeg inntrykket av, og hører de ofte si: ”no worries”, og da tenker jeg at alt ordner seg :)

JCU ligger i Townsville langt nord på østkysten i Australia som betyr sommer hele året, noe som jeg er veldig happy for! Det som er litt spesielt er at sola står opp i seks tiden og går ned i seks tiden, ikke som i Norge på sommerstid med lys nesten hele døgnet. Området ligger i tropisk strøk, og på denne tiden av året kan det bety regnsesong og sykloner. Når det regner her, så bøtter det ned! O-week, som er fadderuka i Australia, ble så å si skylt bort av regnet... Noen syklon har jeg ikke erfart enda, selv om det har vært mange varsel, men det har endt med at de ikke traff Townsville allikevel. Om ”vinteren” skal det visstnok være strålende vær med sol hele tiden :)

Crystal Creek er et lite paradis 40 min unna der jeg bor!

Jeg bor cirka 15-20 min fra universitetet med sykkel. Busstilbudene er så som så, de går verken ofte eller kommer i tide, så her er det vanlig å ta sykkel, eller kjøpe seg en bil (mange av de som blir her i en lengre periode har gjort det).

Miljøet og naturen her har store kontraster til Norge. Det er en utrolig stor diversitet i fuglelivet her. Oppdager noe nytt hele tiden! Det er også mye spennende øgler, insekter, planter, fisk og i det heletatt.

Svarte kakaduer ved stranda

Kookaburra som venter utenfor klasserommet

"Cann's Long-necked turtle" lever i elva som renner igjennom Townsville

Kommer etterhvert til å skrive mer spesifikt om hva som jeg gjør i marinbiologi her på JCU :)

Emneord: James Cook University, Townsville, Australia, JCU, biologi Av Marita Helgesen
Publisert 30. mars 2014 06:41 - Sist endret 1. okt. 2015 10:33

God påske fra UiO!

Hei Marita, spennende å høre hvordan livet er i "tropical Queensland". Håper alt står bra til og at du trives på utveksling. Hilsen Ellen, MN International Office

Skrevet av: Ellen Kristine Grøholt

anonym@webid.uio.no - 11. apr. 2014 14:24

Hei! Takk, det gjør jeg så

Hei!

Takk, det gjør jeg så absolutt! :) Mange nye erfaringer og venner fra hele verden! :) Det har riktignok vært både opp og nedturer, men det har som regel ordnet seg til slutt og jeg har blitt noen erfaringer rikere. Anbefaler alle som vurderer å dra på utveksling til å gjøre det om de får muligheten :)

Skrevet av: Marita Helgesen

anonym@webid.uio.no - 4. juni 2014 13:10
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere