Litt om den første tiden i Singapore!

Hei på dere!

Det første man legger merke til når man lander på Changi, flyplassen her i Singapore, er at det er kvelende varmt og klamt. Men slapp av, dette venner man seg fort til. De første dagene lurer man kanskje på hva man har begitt seg ut på, da alt er nytt og overveldende. Likevel da den første uken var omme, følte vi oss nesten som hjemme!

Tiden frem til nå har vært fylt med utrolig mange spennende ting. Skolerelaterte ting, men også

flotte opplevelser utenom. Singapore ligger veldig sentralt i Asia og ligger i nærhet av det meste. Dette byr på mange flotte reisemuligheter. Det opereres med mange lavprisselskaper her så flybilletter skaffer man for slik og ingen ting. Til nå har vi blant annet vært på Langkawi, en øy i Malaysia, Bintan, Kuala Lumpur og på Bali. Det blir en del reising fremover også. Planen er å dra en tur til Indonesia på jungelsafari i slutten av mars og en langhelg til Hong Kong. Etter semesteret blir det en rundtur rundt i Asia.

Vi bor på campus og bolig ble ordnet av universitetet. Der vi bor heter Utown Residence og er det nyeste og beste stedet. Det er her de fleste utvekslingsstudentene bor. Vi bor i leiligheter som deles mellom fire av samme kjønn. De er veldig fine og har kjøkken, bad og stue i tillegg til de personlige rommene. Det eneste vi ikke er så fornøyde med er at det ikke er kokeplater eller stekeovn, så matlaging utover frokostblanding blir det ikke så mye av. De som styrer med boligformidling har gjort det sånn at de plasserer to og to fra samme land sammen. For eksempel Karoline bor med en norsk jente og to amerikanske.

Her er vi ute å utforsker mat i Little India med en gjeng andre utvekslingsstudenter :)

Før avreise måtte vi søke fag hos universitetet i Singapore, og i tillegg søke om forhåndsgodkjenning ved UiO. Vi brukte mye tid på å lese om alle fagene og finne ut akkurat hvilke som passet inn i en timeplan. Det vi skjønte da vi kom hit er at opplegget er ikke helt som hjemme. Her har de noe som heter add-dropp-exercise. De første to ukene kan man gå i så mange forelesninger man vil, og melde seg opp til de som passer med planen. For utvekslingsstudenter så er det ganske greit å få plass på de fagene man vil ha, og hvis man ikke får plass i første omgang kan man søke i appealsround eller gjøre som oss: bare gå og snakke med foreleseren, så ordnes ting opp i.

Fra universitetet i Oslo er det lagt opp til at man skal ta fem fag på NUS. De fleste som er her på utveksling fra Europa (og USA) tar 4 fag. Å ta fem fag er altfor mye. Vi ble advart før vi dro av en som var her i fjor fra IFI. Derfor tar vi tre fag på NUS og ett på UiO. Arbeidsmengden er akkurat passe:)

Her er vi på Langkawi! En flott øy i Malaysia, ved grensen til Thailand.

Det er lurt å følge godt med i begynnelsen og passe på at man henger med, for tempoet øker veldig, spesielt mellom uke 2 og 3! Da er det ingen kjære mor! Heldigvis er det veldig mange andre utvekslingsstudenter her, og det er veldig lett å bli kjent med folk. Mer om det sosiale og reisingen på neste post.

Hilsen Karoline og Mathias!

Emneord: Singapore, informatikk, National University of Singapore, NUS, Bachelor i informatikk: design, bruk, bachelor, interaksjon Av Mathias Rove
Publisert 17. mars 2014 02:12 - Sist endret 1. okt. 2015 10:30

God påske fra UiO!

Hei begge to, så fint innlegg og bilder fra Singapore. Håper dere trives på utveksling! Hilsen Ellen, MN International Office

Skrevet av: Ellen Kristine Grøholt

anonym@webid.uio.no - 11. apr. 2014 14:28
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere