Surfing, sanddunes og Sydney

Forrige fredag(for to uker siden) var jeg på en surfeekskursjon til Nobby's beach. Stranda ligger fem minutters gåavstand unna Newcastle sentrum, og er en bra strand for surfere. Opplegget jeg var på var arrangert av det internasjonale kontoret på uni, så jeg var der med en hel haug av andre internasjonale studenter. Instruktørene var frivillige fra Newcastle beach guards, og vi fikk prøve oss på litt av hvert, Baywatch-style. Været var perfekt, med strålende sol(som seg hør og bør når man er på stranda), og vi fikk låne såkalte rash shirts, som var altfor små, for å gjøre det enda mer David Hasselhoff. Gruppa mi fikk prøve oss på livredning først, som gikk ut på at man skulle late som om man druknet, mens partneren skulle løpe ut i vannet og redde den andre med en Rescue tube. De fleste klarte seg ganske bra, til tross for at vannet var så fullt av sjøgress at det egentlig føltes mer som å løpe i ei myr. Etterpå var det surfing, både med og uten brett(bodysurfing), som til tross for ikke perfekte surfeforhold gikk bedre og bedre, selv om jeg ikke fikk prøvd å reise meg opp på brettet. Jeg tror jeg har blitt hekta, for går med planer om å kjøpe meg et surfebrett ganske så snart:) I den stekende varmen fikk vi også tid til en runde med sandvolleyball, og siden jeg ikke er den mest komfortable med ball, viste det seg at de andre var om ikke dårligere, ihvertfall ikke bedre enn meg. Som en avslutning, var det selvfølgelig gratis bbq, med kylling eller burger med alt tilbehør. Den desidert beste bbqen til nå.

Dagen etter dro jeg og en gruppe med andre studenter til Stockton Sand Dunes, som er en ørken ikke langt fra Newcastle, der de faktisk har spilt inn Star Wars(etter det jeg har hørt, trodde det egentlig var i Tunisia?). Vi skulle imidlertid ikke fekte med lasersverd, men derimot stå på sandbrett! Det er som snowboard, bare at du ikke har bindinger(slipper å stoppe opp midt i bakken og stramme dem). Brettene er laget av plast, og du tar rett og slett bare og setter utfor nedover ørkensanden. Det høres kanskje vanskelig ut, men selvom jeg ble dekket av sand et par ganger, lærer du deg det ganske fort. Allikevel blir du ganske fort sliten av å gå opp bakkene igjen, barbeint. Synd ingen har lagd en ørkenversjon av skiheis. Man blir også ganske solbrent, noe man bør være obs på...

Ellers har jeg vært to ganger i Sydney, og jeg er skikkelig imponert. Det er en virkelig nydelig by, med både masse flott ny og gammel arkitektur, i tillegg til den vakre naturen. En morsom ting om operahuset er at det ikke skal ligne på seil, men appelsinbåter. Queen Mary lå til kai ved operahuset, noe som ikke gjorde utsikten mindre spektakulær. Naturen finner du både i botanisk hage(som er gedigen), i tillegg til for eksempel i Toronga Zoo, hvor vi var den ene dagen. For å komme seg dit, må man ta en ferje som går forbi operahuset, det er noe helt annet å se det fra sjøsiden. Toronga er en dyrehage hvor de ikke bare har australske dyr, men dyr fra hele verden, noe som gjør at det fort tar en hel dag å komme seg igjennom hele parken. Du kan se alt fra løver og tigre, til mer australske dyr som koalaer og kenguruer. Noe av det mest imponerende var allikevel alle fuglene, da Australia har veldig mange særegne fugler. Vi var på et fugleshow, og det er utrolig hva man kan lære fugler, selv om de noen ganger heller ville gjøre andre ting. Fuglen Black-breasted Buzzard viste oss hva instinktet dens gjør om du gir den en stein og et Emu-egg. Den plukker opp steinen med nebbet, og slår Emu-egget til det knuser. Egget var selvsagt ikke ekte, men det er en del tykkere enn et vanlig hønseegg.

Tilbake i Newcastle har undervisningen startet, selv om man fortsatt har feriefølelsen, mye grunnet det fortsatt fine sommerværet. De fleste fagene virker interessante, selvom forelesninger på tre timer kan være i det lengste laget. Fagene er også ganske annerledes organisert her nede, med gruppeprosjekter og gruppepresentasjoner, noe vi ikke har mye av i Oslo. En annen ting å trekke frem er at det ikke bare er avsluttende eksamen som teller på karakteren, så her gjelder det å jobbe jevnt og trutt fremover. Heldigvis blir denne helgen et lite pusterom, det har vært travelt både på skolen og utenom helt siden ankomst.

Untitled Untitled Untitled Untitled Untitled Untitled

Emneord: Australia, University of Newcastle, Newcastle, informatikk, bachelor, Informatikk: nanoelektronikk og robotikk, Sydney, surfing Av Snorre Alm Harestad
Publisert 21. mars 2014 08:29 - Sist endret 3. jan. 2022 13:50

Morsom blogg!

Kjenner at jeg får litt "hjemlengsel" til Newcastle, når jeg ser bildene dine! Takk for morsomme blogginnlegg!

Vennlig hilsen Therese Gjessing, HF International Office (graduated from the University of Newcastle, NSW, 2001)

anonym@webid.uio.no - 11. apr. 2014 13:49

God påske fra UiO!

Hei igjen Snorre, håper du har kommet gått i gang på studier og at du fortsatt har det like bra. Masse fine bilder! Hilsen Ellen, MN International Office

Skrevet av: Ellen Kristine Grøholt

anonym@webid.uio.no - 11. apr. 2014 14:30

Hei, så hyggelig å høre!

Hei, så hyggelig å høre! Newcastle er virkelig et fantastisk sted :)

anonym@webid.uio.no - 18. apr. 2014 05:43

Hei, så koselig :)Jeg har

Hei, så koselig :)
Jeg har det veldig fint her!
Neste innlegg blir om universitetet, kan ikke bare skrive om alt det morsomme, må da være litt seriøs og :)

anonym@webid.uio.no - 18. apr. 2014 05:45
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere