Tanker om universitetet i Newcastle

Hei!
Her kommer et innlegg om hvordan det er å være student på universitetet mitt her i Australia, nemlig University of Newcastle. Å gå på universitetet her er ganske så forskjellig fra i Norge. Her er det ikke bare  avsluttende eksamen som bestemmer endelig karakter i fag: Til nå så har jeg hatt både muntlig presentasjon på engelsk, samt en gruppeinnlevering. Til forskjell fra i Oslo, der man kun trenger å få innleveringene godkjent, teller både innleveringene og presentasjonene på endelig karakter. Dette minner mye om vidergående, og personlig synes jeg det er en mye bedre løsning, da man blir tvunget til å jobbe semesteret igjennom. I tillegg kan alle ha en dårlig dag under eksamen, og det er da det er godt å ha tellende innleveringer i bakhånd, så ikke et helt semester blir sløst bort til ingen nytte.

Fagene jeg tar dette halvåret er ganske så forskjellige, og det er fire av dem:
Statistics for the Sciences: Et innføringsemne i statistikk med tanke på bruk i realfag og/eller forskning, hvor jeg tar masterutgaven. Dette innebærer å skrive et essay istedenfor å ta superenkle quizer på nett. Heldigvis er pensum ganske både relevant og interessant, og de ordinære innleveringene går fort unna når man først setter seg ned med dem:) Foreleserne er også veldig flinke i dette faget, noe som gjør at man ikke har en tendens til å duppe av, noe som ofte kan være tilfellet med dårlige forelesere(les: forskere som egentlig ikke vil undervise) i Norge.

Machine Intelligene: Minner mye om et kurs jeg har tatt i Norge, Biologically Inspired Computing, men med en ganske annerledes vri, da den tyske foreleseren vi har egentlig har studert matematikk, og bare elsker å putte den ene heslige formelen etter den andre opp på tavla. Heldigvis ser midsemester-eksamenen ut til å ikke inkludere for mange av disse formelene, noe som førte til at tilbakemeldingsskjemaet om kurset ikke ble så aggresivt som jeg først forespeilte meg. Et pluss er at vi bruker Python, så jeg får muligheten til å lære meg en del om dette språket. I tillegg er det det mest relevante faget for masteroppgaven min, da vi i tillegg til machine learning lærer mye om Artificial Intelligence(AI). Spesielt interessant var det å jobbe med en History and Philosophi-presentasjon om både fortiden og fremtiden på disse områdene. Et minus er at både laber og innleveringer tar for mye tid. Det minner meg dessverre litt for mye om nanoelektronikk-fagene jeg hadde da jeg tok bachelor. Et rykte sier likevel at den neste innleveringen blir snillere enn den første.

Programming languages and paradigms: Faget jeg trodde skulle bli det minst interessante, er faktisk det jeg har hatt mest glede av til nå. Til tross for at den første innleveringen ikke gikk så bra som den burde ha gjort, på grunn litt forskjellige krav enn hva jeg er vant med i Norge, handler dette faget mest om forskjeller og likheter mellom Java og C++, og hva som er styrkene og svakhetene til objekt-orienterte programmeringsspråk. Senere skal vi også gå igjennom andre typer språk, noe som jeg ser frem til. Dessverre må jeg også i dette kurset skrive et essay(review paper?), siden jeg tar masterversjonen.

User Interface Design: Det siste faget jeg tar er det jeg liker å kalle for et prosjektfag, der innleveringer og workshops sammen danner grunnlaget for et prosjekt der vi i grupper skal designe et brukergrensesnitt. Et veldig annerledes fag enn det jeg er vant til, men med en morsom og fargerik foreleser. Også interessant å lære om hvordan man tenker på den andre siden, dvs. front-end i motsetning til back-end koding.

Det at jeg må ta fire fag for å få 30 studiepoeng, betyr ikke at det er mindre jobb å gjøre i hvert enkelt kurs. Tvert i mot minner dette semesteret om tidligere semestre i Norge da jeg har tatt opp fag, og dermed har tatt mer enn 30 studiepoeng. Dette er nok noe grunnet i et kortere semester, og dermed mer pensum på kortere tid. Heldigvis begynner en to ukers semester break fra og med i dag, der den siste uken skal brukes til å reise til Melbourne og kjøre the Great Ocean Road. Mandag og tirsdag skal jeg til the Blue Mountains utenfor Sydney. Prince William, hertuginne Catherine og lille prins George har vært i Sydney og the Blue Mountains denne uken, så det blir kult å gå i slike kongelige fotspor! Neste uke kommer også til å gå med til øving til midsemester-eksamener som er uken etter ferien. Nytt blogginnlegg kommer nok derfor ikke før etter det igjen.

Stay tuned! :)

(PS: Jeg innså at jeg ikke har tatt noe særlig med bilder av campus/sumpen/jungelen hvor universitetet ligger, så de får komme i et annet innlegg)
Emneord: Australia, University of Newcastle, Newcastle, informatikk, bachelor, Informatikk: nanoelektronikk og robotikk Av Snorre Alm Harestad
Publisert 18. apr. 2014 07:35 - Sist endret 1. okt. 2015 10:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere