Å bli en del av en annen verden

Det er mange ting som er bra med å dra på utveksling. Det jeg syntes er mest spennende er å få oppleve en helt annen kultur – fra innsiden.

Jeg nyter de siste sommerdagene i parken

Utvekslinsstudenter har en tendens til å gruppere seg sammen og ha det morsomt med utallige aktiviteter, reiser og fester. Og ja det er morsomt. Men det jeg syntes er det mest spennende med utveksling er å være med mennesker som faktisk er fra stedet du bor. Se hvordan ting fungerer i et «normalt» hjem i et annet land.  Bli en del av en vennegjeng eller gruppe som faktisk kjenner hverandre  og stedet fra før og som mer enn gjerne vil dra deg med i gruppa og fortelle og forklare om alle mulige spørsmål  og undringer du måtte ha om ditt nye hjemland.

Unhabhangigskeiserklarung
Så for å komme til saken: Den siste uka har jeg mingla rund med mange tyskerer og hatt det helt fantastisk.
Forrige helg ble jeg invitert på spill-kveld til en venninne fra universitetet. (Vi jobber på samme lab. Hun er også Masterstudent og vi skal ha fag sammen når semesteret starter).  Vi spilt et «spørsmål og svar» spill fra 1990-tallet, men alle spørsmål kun på tysk. Jeg meldte meg frivillig til høytopplesning av alle (de tyske) spørsmålene noe som endte med en utrolig morsom kveld.  Mitt favorittord fra disse kortene er «Unabhangigskeiserklarung»! I løpet av kvelden lærte jeg at tyskere ikke «krysser fingrene» som vi gjør men heller «moser tomlene i hånda» når de håper for noe, at man ofte baker kake og tar med på jobb/universitet – fordi kake er godt, og at man her ikke drikker vanlig vann – bare vann med kullsyre.
Vi hadde en utrolig morsom kveld. Og Tysken min blir bedre og bedre selv om den fortsatt ikke er så mye å skryte av.

Alt-Øl
Düsseldorfs store «stolthet» er Alt-Øl. Det er en slags liten, litt halvmørk, litt bitter øl som de brygger på forskjellige mikrobryggerier rundt om i byen. Romkameratene mine (Max og Max) tok meg med ut i gamlebyen til forskjellige bryggerier for at jeg kunne smake. Bryggeriene var utrolig fine og velldekorerte på innsiden- det er noe annet enn i  Norge det . Jeg merket stor forskjell på de forskjellige Alt-ølene og jeg lærte at om ølen er mindre en halvfull så kommer bartenderen med en ny en selv om du ikke har bestilt. Om du ikke vil ha mer må du dekke over ølglasset ditt med øl-briketten. Rar, men morsom måte å bestille øl på

Sitronjakt
På søndag gikk jeg en tur for å prøve å få kjøpt en sitron som jeg trengte til middagsmaten.
Det endte med en å bli en oppdagelsestur der jeg gikk rundt i nabolaget og kom over den en fine kirken, store parken, kule skulpturen etter den andre. Kjempekult! (men sitron fant jeg ikke..)

Etter å ha gått rundt en stund fant jeg også en gratis ute-konsert.

Kegel (betyr kjegle) er et bowlinglignende spill men som går kun på flaks. Her er kjeglene laget av tre og ganske ustabile, banen er (muligens) litt skeiv, Kulene er  mindre og lettere enn en bowlingkule og uten hull. Man finner disse kegel-banene i kjelleren av forskjellige barer/restauranter. Morsomme greier!

Planen er å reise litt rundt, og være litt «normal» utvesklinsstuden også – men akkurat nå nyter jeg å oppleve Dusseldorf fra «innsiden».

Emneord: Düsseldorf, master, Tyskland, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Molekylærbiologi Av Vilde Olsson
Publisert 20. sep. 2014 12:12 - Sist endret 1. okt. 2015 09:57
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere