Aktuelle forskningssaker - Side 3

Overvektig herremage
Publisert 1. nov. 2019 07:20

Overvekt og diabetes er to parhestar som vert stadig større samfunnsproblem. Førstelektor Eili Tranheim Kase ved Farmasøytisk institutt ynskjer eit Senter for forskingsdriven innovasjon for å betra hjelpa til pasientane.

svart hull.EHT samarbeid
Publisert 6. mai 2019 16:55

Ti år og mer enn 200 forskere måtte til for å lykkes med å ta et bilde av det ingen egentlig visste om fantes. Hvorfor har denne oppdagelsen stor verdi for menneskeheten?

Illustrasjon av blodprøve med DNA-helix
Publisert 26. apr. 2019 15:07

En fersk studie publisert i Lancet Psychiatry viser at farmakogenetisk variasjon i nedbrytningsevne øker risiko for behandlingssvikt av psykosemedisinene risperidon og aripiprazol. Variasjon i nedbrytning kan bestemmes ved en enkel og rimelig gentest ved behandlingsstart, og dermed persontilpasse dosering for bedre behandlingsrestultat.

Bildet kan inneholde: Jobb, Apotektekniker, Medisinsk assistent.
Publisert 20. mars 2019 15:34

Masteroppgaven var så gøy å jobbe med at hun bestemte seg for å bli forsker, forklarer Simone Mester, Nå er hun doktorgradsstipendiat på Rikshospitalet, hvor hun arbeider med å utvikle bedre kreftbehandling.

tre personer sitter rundt en mini-undervannsbåt
Publisert 14. mars 2019 13:06

En forskergruppe ved Matematisk institutt drar til Svalbard for å undersøke interaksjonene mellom bølger og havis. For første gang siden de startet med årlige ekspedisjoner i 2015 vil de nå ha mulighet til å “se” mekanismene som utspiller under havisen. I bagasjen har de nemlig med seg en miniubåt utstyrt med kamera, som kan bli et av deres viktigste måleinstrumenter.

Publisert 5. des. 2018 10:44

Hubbles lov blir Hubble-Lemaître-loven. Det har verdens 13 500 fagastronomer i over 100 land, medlemmer i den internasjonale astronomiske union IAU, bestemt gjennom en uravstemning, der 78% stemte for et navneskifte.