GEO-onsdag på plass i Realfagsbiblioteket

Onsdag 20 september var det duket for den første GEO-onsdagen med populærvitenskaplige foredrag fra forskere fra Institutt for geofag. Både ansatte, geo-studenter og interesserte fikk med seg et spennende foredrag om vulkaner.

Realfagsbiblioteket: GEO-onsdagene ble i dag startet med foredrag av Olivier Galland, her med organisator Edina Pozer Bue fra Realfagsbiblioteket. Foto: GEO/GKT

Realfagsbiblioteket: GEO-onsdagene ble i dag startet med foredrag av Olivier Galland, her med organisator Edina Pozer Bue/Realfagsbiblioteket. Foto: GEO/GKT

I en fullsatt foajè i Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjerknes hus, Blindern, kunne de mange oppmøtte få med seg foredraget Exploring volcanoes’ roots - a journey to Patagonia and ... Blindern’s basement!. Førstemann ut var nemlig forsker Olivier Galland fra forskergruppen PGP om feltarbeid/reise for å utforske geologi og natur, vulkaner og sedimentære bassenger i Patagonia, Sør Amerika. Så vel som simuleringer av vulkanutbrudd i småskala i labben i Fysikk-bygningen.

Dette var første gang en GEO-onsdag ble arrangert, og etter planen vil det arrangeres flere i løpet av høsten. Primus motor for å i gang onsdagene er fagbibliotekar i geologi; Edina Pozer Bue fra Realfagsbiblioteket. GEO-onsdagene er et samarbeid mellom Institutt for geofag og Realfagsbiblioteket, og hver tredje onsdag i måneden vil forskere presentere litt av alt det spennende geofag holder på med - fra jordas indre til planetene, klima og miljø.

Se dagens GEO-onsdag foredrag på youtube:

Publisert 20. sep. 2017 16:16 - Sist endret 23. des. 2022 13:00