2KJ-elever ble stilt et spørsmål om hva som var spesielt problematisk i 2KJ. Spørsmålet inneholdt flere alternative utsagn. Tilsvarende spørsmål fikk 3KJ-elever om sitt kurs. Også lærerne ble spurt om hva de trodde var problematisk for henholdsvis 2KJ-elever og 3KJ-elever.
Både elever og lærere ble konfrontert med 9 utsagn, og utsagene skulle vurderes på skalaen:
ikke problematisk | lite problematisk | noe problematisk | problematisk | svært problematisk |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Spørsmålet og utsagnene var:
- (Elevspørsmål:) Hva synes du er/har vært spesielt problematisk i 2KJ? (3KJ?)
- (Lærerspørsmål:) Hva mener du er spesielt problematisk for elever som tar 2KJ? (3KJ?)
- Lære mange nye begreper
- Bruke begreper og teorier i oppgaver
- Se sammenhengen mellom kjemiteorier og virkeligheten rundt oss
- Bruke matematikk til å beskrive og løse kjemioppgaver
- Stort tempo
- Stort pensum
- Gjennomføre elevøvelser
- Skrive rapporter fra eksperimenter
Gjennomsnittsverdier for utsagene er gitt i tabellen under. Standardavviket var 0,7-1,0 for lærerverdiene og 0,8-1,2 for elevverdiene.Vi tar forbehold for at det er individuelle forskjeller i hvor på en skala man vil krysse av - f.eks. svært problematisk (5) eller "bare" problematisk (4).
Vurderinger om hvor problematisk kjemifaget er, med gjennomsnittsverdier på skala 1 (ikke problematisk) - 5 (svært problematisk) |
||||
2KJ-elever | 3KJ-elever | Lærere om 2KJ | Lærere om 3KJ | |
Lære nye begreper | 2,55 | 2,46 | 3,10 | 2,79 |
Bruke begreper og teorier | 2,71 | 2,70 | 3,33 | 3,33 |
Se sammenheng. kjemiteori og virkelighet | 2,36 | 2,57 | 3,43 | 3,45 |
Bruke matematikk i kjemi | 2,51 | 2,26 | 2,90 | 2,67 |
Stort tempo | 2,54 | 2,64 | 3,09 | 3,55 |
Stort pensum | 2,66 | 2,94 | 3,07 | 3,68 |
Gjennomføre elevøvelser (EØ) | 1,82 | 1,93 | 2,16 | 2,40 |
Skrive EØ-rapporter | 2,27 | 2,58 | 2,52 | 2,63 |
Se sammenheng. EØ og kjemiteori | 2,18 | 2,34 | 2,91 | 2,95 |
Fra tabellen kan vi trekke disse slutningene:
- Ingen utsagn representerer forhold som gjennomsnittseleven synes er noe problematisk.
- 2KJ-elevene og 3KJ-elevene er enige i vurderingen av de aller fleste utsagnene.
- Lærerne mener utsagnene står for noe mer problematiske forhold enn det elevene selv synes.
- Både lærere og elever mener det er minst problematisk å gjøre elevøvelser.
- Det er mer problem for 2KJ-elever med beregninger enn for 3KJ-elever.
Andre kommentarer fra kjemilærere og elever
Etter opplistingen av de 9 utsagnene til kjemilærerne var det satt av plass til "Annet (kommentar):", og kjemilærerne kunne der komme med sine hjertesukk. Et titalls lærere benyttet seg av den muligheten. Her er ulike forhold referert fra kjemilærernes spørrreskjemaer:
- Skulle gjerne krysset av for 5 overalt, men innser at 3 t/uke gir klare begrensninger for hva man praktisk kan få til. Har derfor svart ut fra foreliggende virkelighet.
- Viktig for kjemifaget i skolen: Ha gode samtaler om kjemi, slik at faget oppleves viktig og interessant - både med hverandre, læreren, andre lærere, andre personer utenfor skolen. Møte en kjemiker utenfor skolen. Danne seg bilde av at det er mulig og interessant å ha en fremtid der man arbeider med kjemi.
- At faget er aktuelt
- Det er viktig at både praktisk kjemi (arbeid i lab.), kjemiteori og regneferdigheter (arbeidsredskapene) er på plass eventuelt utvikles parallelt med) før en går over på større/mer sammensatte oppgaver fra f.eks. dagliglivet. Dette krever tid.
- Fagene 2KJ og 3KJ bør rettes inn mot elever som ønsker kunnskap om faget kjemi og kjemiens anvendelse i andre realfag. Jeg ønsker en faglig vinkling, ikke en samfunnspolitisk vinkling. Fagkunnskap gir også bedre innsikt i de samfunnsmessige sider ved faget enn en masse av det overflatiske orienteringsstoffet gir.
Også elever benyttet anledningen til å uttale seg. Her er noen sitater:
- Når det nevnes eksperimenter, så tror jeg at en av grunnene til at ikke flere valgte kjemi, er at det skal skrives rapporter stadig vekk. (2KJ-elev)
- Ikke fornøyd med læreren, og det har ikke blitt utdelt noen form for mnd.planer, "lekser" eller oppgaver som vi bør gjøre til timene. (2KJ-elev)
- Bruker for liten tid til pensumet i kapitlene - For mye forsøk (3KJ-elev)
- Det er slitsomt å skrive rapporter, og dette gjør at jeg får noe negative holdninger til 3KJ. Jeg forstår likevel at det er viktig å lære rapportskriving. (3KJ-elev)
- Kjemi er i motsetning til mange andre fag, et fag der du må lese leksene for å henge med i timen. (3KJ-elev)
- Vi har hatt liten tid til elevøvelser. Største grunn er fordi pensumet ikke gir oss særlig tid til dette, læreren er redd for å ikke komme igjennom stoffet. Vår bok er "Kjemien stemmer", Cappelen. Vært problematisk med liten kontakt mellom elever og lærer. Noe som også har vært svært mangelfullt i fysikk, der vi heller ikke kan skrive i regelbok. Positivt med kjemi er de sidene med selvstudium vi kan bruke på eksamen. Har hjulpet oss til å lage sammendrag underveis. (3KJ-elev)
- Uvante prøveoppgaver i forhold til oppgavebok. Lite regneoppgaver til forberedelse til prøver. (3KJ-elev)
Vurderes utsagnene tilsvarende for fysikk- og biologifaget?
På de samme utsagene om hvor problematisk noe var, har vi sammenlignet svar for kjemifaget med svar for biologi og fysikk. Data både for elever i VKII og deres lærere er gitt i tabellen. Biologidata er hentet fra BUN, 2004 og fysikkdata fra FUN, 2000.
Prosent elever som synes følgende er problematisk (4) eller svært problematisk (5) i sitt fag: | ||||||
3KJ- elev |
3BI- elev |
3FY- elev |
Lærer om 3KJ |
Lærer om 3BI |
Lærer om 3FY |
|
Lære mange nye begreper | 11,5 | 20,0 | 13,4 | 26,4 | 35,6 | 26,8 |
Se sammenhengen mellom fagteori og virkeligheten | 15,3 | 5,6 | 11,3 | 50,8 | 33,2 | 32,2 |
Stort tempo | 21,1 | 15,6 | 40,2 | 31,3 | 43,9 | 61,5 |
Stort pensum | 29,4 | 26,8 | 40,4 | 32,9 | 52,7 | 58,5 |
Vi oppsummerer data i tabellen slik:
- Stort tempo og stort pensum synes mest problematisk i fysikk
- Det å se sammenheng mellom teori og virkelighet oppfattes mest problematisk i kjemi
- Lærerne mener forholdene er mer problematisk enn elevene - uavhengig av fag.