KUN-undersøkelsen og den parallelle undersøkelsen i biologi, BUN, bygger begge på FUN-undersøkelsen i fysikk i 2000. Derved kan vi sammenligne resultater fra de tre naturfagene i videregående skole. I 2005 skal det utvikles nye læreplaner i kjemi, og i den sammenheng bør KUN-resultater gi nyttig informasjon både til læreplangruppen og til kommende lærebokforfattere.
KUN - KjemiUtdanning i Norge
KUN er en spørreundersøkelse om kjemifaget og kjemiundervisningen i den videregående skolen. Undersøkelsen er initiert og organisert av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen, Naturfagsenteret, etter modell av prosjektet FUN - Fysikkutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000.
Spørreskjemaer i KUN ble i februar 2004 sendt alle skoler med kjemi studieretningsfag i 2. klasse og 3. klasse i videregående skole. Representative utvalg av kjemilærere og av elever i 2KJ og 3KJ besvarte skjemaene våren 2004. Dessuten svarte et representativt utvalg av elever i 2. klasse med ulike studieretningsfag på et spørreskjema. Alle elevene gikk på studieretning for allmenne og økonomiske og administrative fag.
Resultatene ble publisert i perioden januar - mars 2005.
Nedenfor er gjengitt utdrag av læreplanen for 3KJ . Det som er rødmerket, var nytt i kjemiplanen i 1996 sammenlignet med læreplanen fra 1985
Alle videregående skoler med kjemi studieretningsfag ble innvitert til å delta i KUN.
KUN er en spørreundersøkelse om kjemifaget og kjemiundervisningen i den videregående skolen. Undersøkelsen er initiert og organisert av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen, Naturfagsenteret, etter modell av prosjektet FUN - Fysikkutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000.
2KJ-elever ble spurt om hvor interessant de syntes 11 ulike kjemitemaer var, og 3KJ-elever fikk tilsvarende spørsmål om emner i sitt kurs.
Et spørsmål i spørreskjemaene til kjemielever og kjemilærere dreide seg om undervisningen. 17 utsagn ble presentert om hvordan undervisningen faktisk foregikk. Elevene ble også spurt om hvordan de ønsket at undervisningen skulle være.
Vanskegraden i kjemifaget - elevers og læreres oppfatning Kjemilærerne fikk to utsagn de skulle ta stilling til ved avkrysning på en skala fra 1-5 - ett utsagn for hvert kurs. Kjemielevene fikk tilsvarende utsagn til avkrysning for sitt kurs, enten 2KJ eller 3KJ:
Både 2KJ-elever, 3KJ-elever og kjemilærere ble stilt et spørsmål om hva som var viktig i kjemifaget.