Seminaret er gratis og åpent for alle.
Påmelding er nødvendig, se høyre kolonne.
Program
10:30 Truls, Skolelaboratoriet og Kjemisk institutt
Svein Stølen, Universitetet i Oslo, Kjemisk institutt
10:50 Hva gjør Naturfagsenteret for kjemi i norsk grunnskole?
Anders Isnes, Naturfagsenteret
11:20 Pause, 10 min
11:30 Kemiundervisningen i den danske skole
Klassetrin, omfang, indhold og evaluering samt et par konkrete eksempler!
Erland Andersen, Naturfagkurser.dk
12:00 Lærerutdanning i Danmark
Lærerutdanning i Danmark står ovenfor store utfordringer, spesielt hva angår rekruttering av lærere til naturfagene. Utover en kort statusbeskrivelse, vil foredraget fokusere på hvordan lærerutdanning til grunnskole og videregående (gymnas) på vesentlige punker er forskjellig fra norsk lærerutdanning. Hva vi kan lære av hverandre? Hva foregår det av kjemididaktisk forskning i Danmark?
Harald Brandt, VIA University College, Læreruddannelsen i Århus
12:30 Lunsj i Kjemikantina
13:30 Næringsstoffer i naturfag og kjemi - hvilke briller har vi på oss når vi underviser?
I samfunnet og naturen møter man næringsstoffer i to sammenhenger: som del av maten, og som bestanddeler i biologiske organismer. Hvis vi velger mat som ramme, hvilke konsekvenser kan dette ha for hvordan vi vinkler undervisningen?
Erik Fooladi, Høgskulen i Volda, Institutt for realfag
14:00 Erfaringer fra rekonstruksjon av ikoniske forsøk.
En presentasjon av erfaringer fra eksperimenter med et vannspaltingsapparat fra den historiske samlingen på NTNU, en nybygget voltasøyle og en gammel Daniell celle. Hvilken stilling tilsvarende forsøk og gjenstander har, og har hatt, i forskning og undervisning ble undersøkt. Selve eksperimentene bød på overraskelser som var umulig å forutsi fra de skriftlige kildene.
Lise Kvittingen, NTNU, Kjemisk institutt
14:30 Pause, 15 min
14:45 Farger, lys og lyd
Demonstrasjonsforsøk i kjemi - en hilsen til Truls.
Merete Hannisdal, Bjørn Pedersen, Vivi Ringnes og Brit Skaugrud
15:30 Slutt