Aktuelle saker - Side 4

En gravid dame får tatt en blodprøve.
Publisert 20. mai 2022 09:37

Behovet for søvn kan bli så sterkt at vi setter oss selv i fare. Men hvorfor er det slik? Og hva skjer i hjernen når vi sover? Hør podkast med Espen R. Nakstad og Rune Enger.

Bildet kan inneholde: atmosfære, rav, verden, gull, astronomisk objekt.
Publisert 19. mai 2022 18:43

Spektakulære bilder fra kraftige utbrudd på Solen og en magisk utsikt til Solpolene er resultatet av Solar Orbiters nærkontakt med Solen i mars. Materialet forskerne skal i gang med beskrives som en skattekiste av bilder og innsikt. Universitetet i Oslo, med forskere fra hele verden, bidrar med sitt solmiljø.

Portrettbilde av Oskar som står foran et Jotun-skilt
Publisert 19. mai 2022 14:12

Oskar Iveland likte realfag og ville ha en utdanning som ga ham mange muligheter til spennende jobber. På materialvitenskap fikk han gå videre med både fysikk og kjemi, og jobben hos Jotun var i boks allerede før utdanningen var avsluttet.

Omvising Forskingsparken
Publisert 18. mai 2022 09:45

I Noreg ser vi ofte til andre land når vi snakkar om innovasjon og næringsliv innan livsvitskap. Vi har enno mykje å lære av andre land, men det skjer òg mykje bra i innovasjonsøkosystemet for livsvitskap i Oslo som vi kan vere stolte av, og som andre er nysgjerrige på og vil lære av.

Holmenkollestafetten 2022: Dette er løperne i stafettlaget for ansatte ved Institutt for geofag. Fotoet er tatt utenfor Geologibygningen, Blindern, 15. mai før løpet startet. Foto: Priva
Publisert 16. mai 2022 12:34

"Vårens vakreste eventyr" som Holmenkollstafetten også er kalt, gikk av stabelen lørdag 14. mai. Tradisjonen tro stilte flere stafettlag fra Institutt for geofag. Nesten 40 stafettlag fra UiO var med i år, og Geofag-studentene kom på imponerende 6 beste tid av UiO-lagene.

Publisert 6. mai 2022 08:47

Over 600 deltakere fra mer enn 100 land kommer til Oslo når Den internasjonale matematikkolympiaden (IMO2022) arrangeres for første gang i Norge, 6.-16. juli. UiO er stolt arrangør, og det er behov for frivillige til gjennomføringen.  – Jeg lover en opplevelse for livet, sier rektor Svein Stølen.

Ung kvinne foran værkart.
Publisert 5. mai 2022 14:58

Kine forsker på klimamodeller hos Meteorologisk institutt, og har bidratt i den nyeste klimarapporten til FN. Hun hadde ikke planlagt å ta en doktorgrad før muligheten plutselig dukket opp.

Illustrasjon såkornmidler
Publisert 27. apr. 2022 13:03

Er du en forsker innen livsvitenskap, helse eller teknologi? Har du en innovativ idé til et produkt, en tjeneste eller en teknologi, men trenger hjelp til å videreutvikle den? Veksthuset for livsvitenskap kan hjelpe deg videre. Sjekk vår utlysning av såkornmidler. Vi vil støtte opptil 35 prosjekter. Søknadsfrist: midnatt 24. mai 2022.

Illustrasjon tilskudd studenter.
Publisert 27. apr. 2022 13:03

Er du student innen livsvitenskap, helse eller teknologi? Har du en innovativ idé til et produkt, en tjeneste eller en teknologi, men trenger hjelp til å videreutvikle den? Veksthuset for livsvitenskap kan hjelpe deg videre. Sjekk vår utlysning for studenter. Vi vil støtte opptil 20 prosjekter. Søknadsfrist: midnatt 24. mai 2022.

Publisert 27. apr. 2022 12:11

Det er en nasjonal nedgang i søkertallene som ble offentliggjort i dag. Årets søkertall viser at vi er i ferd med å gå tilbake til normalen, sammenlignet med søkertallene før koronapandemien.

Illustrasjon av lyspære og tekst med informasjon om konkurransen
Publisert 21. apr. 2022 06:28

Inven2 er i gang med å høste inn ideer til årets idékonkurranse. Vinneren får hele 250.000 kroner, i tillegg til rådgivning og hjelp til å ta idéen videre ut i markedet.

Foto av Daniel ved skrivebord med apparater
Publisert 13. apr. 2022 12:04

Hva er egentlig bevissthet? Daniel jobber med basalforskning i hjernen, og prøver å forstå de grunnleggende mekanismene i en frisk hjerne. I forskningsgruppa hans prøver biologer, fysikere, informatikere og leger sammen å finne svaret på hva bevissthet er.

Kvinne som smiler med lang flette og rød anorakk
Publisert 11. apr. 2022 15:36

Astrid Fossum Gulbransen ble uteksaminert med doktorgrad ved Institutt for teoretisk astrofysikk i 2005. Nå jobber hun i bank og er divisjonsdirektør for Model Risk Management i DNB.