Aktuelle saker - Side 4

Anette på Blindern campus, student biologi medisin
Publisert 30. juni 2020 11:55

Da koronapandemien slo til i mars var molekylærbiologistudenten Anette raskt ute med å kontakte Rikshospitalet. Takket være forskergruppen hun er del av kan vi nå teste nordmenn for antistoffer mot koronaviruset samt studere hvordan immunsystemet møter viruset.

Bildet kan inneholde: fotografi, ansiktsuttrykk, mennesker, vennskap, romanse.
Publisert 26. juni 2020 08:08

Universitetet utvikler nye formidlingsarenaer og skaper nå en digital møteplass for kunnskapsbaserte samtaler om samfunn, mennesker og løsninger. Og det skjer selvfølgelig på: Universitetsplassen.

Kronprins Haakon med en frøpose som skal sås i en kasse.
Publisert 16. juni 2020 18:34

– Klimahuset kan spille en stor og viktig rolle i å inspirere og engasjere til endring i bærekraftig retning, til å bygge håp om at det nytter, sa Kronprins Haakon da han åpnet Klimahuset ved Naturhistorisk museum i Oslo.

illustrasjon
Publisert 11. juni 2020 14:57

VitenStafett er en podcast der unge formidlere deler gode historier om realfag og teknologi. Temaet for de tre første episodene er forbilder, en usynlig verden og demokrati.

Publisert 5. juni 2020 13:42

Her har du oversikten over emner til høsten som ikke har vært undervist tidligere. Noen av disse er videreføringer av gamle emner og noen er helt nye.

Bildet kan inneholde: himmel, stemning, lys, astronomisk objekt, verdensrommet.
Publisert 20. mai 2020 21:21

En par-ustabil supernova er antageligvis en av de kraftigste eksplosjonene vi har i universet, opp til 100 ganger kraftigere enn en type Ia supernovaer. Det var de første stjernene som antageligvis endte sine dager i par-ustabile supernovaer.

3 personer foran dataskjerm
Publisert 20. mai 2020 14:27

Det nordiske nettverket av imaging plattformer, Bridging Nordic Microscopy Infrastructures BNMI, har blitt tildelt 2.5 millioner kroner fra NordForsk. Den norske noden i dette nettverket er NorMIC Oslo, en infrastruktur ved Institutt for biovitenskap, UiO.

Publisert 15. mai 2020 11:18

Regjeringen har åpnet for at flere ansatte skal få komme tilbake til arbeidsplassen sin. For at smittevernhensynene skal ivaretas, har Universitetet i Oslo utviklet en veileder for smittevern.

Bildet kan inneholde: rom, begivenhet, bygning.
Publisert 14. mai 2020 13:49

45 elever tok eksamen i april – ingen strøk

Like mange nye elever tyvstarter til høsten

Våren 2020 har vært spesiell, men til tross for koronatider har 45 elever fra 15 videregående skoler på en briljant måte avsluttet studieåret med svært gode eksamensresultater i MAT1100U. Like mange nye elever har meldt interesse for å ta emnet i skoleåret 2020/2021, velkommen skal de være.

Forskning på jordkloden og klimaet er blant det som har gitt UiO en plass blant de beste. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Publisert 13. mai 2020 14:36

Forskere innen Earth & Environmental Sciences ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på UiO scorer høyt på Nature Index for 2020. Forskningen er nå rangert på 8. plass i Europa – og 3. plass i Europa utenfor UK.