English version of this page

ReleKvant

ReleKvant-prosjektet har utviklet digitale, forskningsbaserte læringsressurser i generell relativitetsteori og kvantefysikk for fysikkfaget i videregående skole på viten.no. Praktiserende fysikklærere og lektorstudenter i fysikk har deltatt i arbeidet gjennom delprosjektet ReleKvant Kompetanse.

ReleKvant  kombinerer:

- utvikling og utprøving av læringsressurser

- forskning på elevers motivasjon og læringsprosesser i fysikk

- forskning på hvordan kompetanse skapes i samarbeidet mellom lektorstudenter, fysikklærere og forskere

Logoen er utviklet av elever ved medialinjen på Lillestrøm vgs skoleåret 2012-2013

Om prosjektet


Målsetningene med ReleKvant-prosjektet er:

  1. å utvikle digitale læringsressurser innen kvantefysikk og generell relativitetsteori som
    • er tilpasset kompetansemålene i LK06
    • lar elevene utvikle sin forståelse i fellesskap gjennom «å snakke fysikk» og «å skrive fysikk»
    • utnytter IKT-ressurser som animasjoner og simuleringer der det er formålstjenlig
    • motiverer gjennom å skape relevans til elevers og studenters interesser og utdannings- og yrkesplaner
    • stimulerer til refleksjon over historiske og filosofiske perspektiver, bl.a. ved å presentere fysikkforskere og deres ulike tolkninger av fysikken
    • klargjør prinsippene klassisk fysikk hviler på for å vise den moderne fysikkens brudd med disse
  2. å undersøke hvordan læringsressursene fungerer i klasserom og å få innsikt i elevenes motivasjon, forståelse og læring innen moderne fysikk
  3. å skape og utforske et praksisfellesskap der fysikklærere, lektorutdannere, forskere og lektorstudenter samarbeider om forskningsbasert utvikling av variert og engasjerende undervisning i fysikk
     

Digitale læringsressurser på Naturfagsenterets plattform viten.no

Revidert versjon av "Kvantefysikk", tilpasset fagfornyelsen med ny fysikklæreplan fra 2020, ble lansert i september 2022

Programmet "Kvantefysikk" ble publiseret på viten.no den 20. oktober 2016 etter fire runder med utprøving i klasserom. 

Programmet "Generell relativitetsteori" ble lansert i januar 2018, også etter flere utprøvingsrunder.

ReleKvant-skjermbilder


Bakgrunnen for ReleKvant-prosjektet er:

  • lite norsk eller internasjonal forskning på elevers forståelse og læring i moderne fysikk
  • mindre undervisningserfaring i moderne fysikk enn klassisk fysikk blant lærere
  • kompetansemål i moderne fysikk LK06 som er ganske nye og spesielle for Norge
  • lite kunnskap om hensiktsmessige undervisningsressurser til disse kompetansemålene

Kompetansemålene i læreplanen for fysikk (LK20) som prosjektet har utviklet ressurser til er:

  • beskrive de sentrale prinsippene i den spesielle og generelle relativitetsteorien og gjøre rede for hvordan disse har endret vår forståelse av tid, rom og felt

  • gjøre rede for hva som skiller kvanteobjekter fra klassiske objekter, og beskrive

     situasjoner der kvanteeffekter observeres
  • (presentere sentrale elementer i ny viten i fysikk som er et resultat av internasjonalt forskningssamarbeid, og vurdere hvordan slikt samarbeid bidrar i kunnskapsutviklingen) 

Den metodiske rammen er design-based research, der sentrale elementer er:

  • mål om å bygge bro mellom forskning og praksis
  • utvikling av løsninger som fungerer i klasserommet, samtidig som det utvikles mer generell kunnskap om elevers læring i et spesifikt tema
  • gjentatte runder med utvikling og utprøving og i tett samarbeid med praktiserende lærere

I ReleKvant gjøres dette ved å

  • prøve ut læringsressursene i klasserom på våre samarbeidende universitetsskoler
  • utvikle innhold og tilnærminger for hver utprøving
  • studere bruken av læringsressursene og elevers motivasjon og læring gjennom observasjoner, video- og lydopptak, innsamling av skriftlige og muntlige elevarbeider, samt intervjuer med elever og lærere

Første utprøving foregikk våren 2014 og omfattet de første modulene om kvantefysikk, og foreløpig siste datainnsamling var i 2017.
 

Organisering og finansiering

Prosjektet ledes fra Skolelaboratoriet (Seksjon for fysikkdidaktikk) ved Fysisk institutt, UiO, men er et samarbeid med:

Prosjektet startet våren 2013, og hoveddelen av arbeidet ble avsluttetr høsten 2019. Publikasjoner fra prosjektet fortsetter å komme.

Prosjektet har finansiell støtte fra

Publikasjoner

  • Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl (2022). Providing Professional Development for Physics Teachers through Participation in a Design-Based Research Project. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 18(1), s. 112–127. doi: 10.5617/nordina.8712. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kersting, Magdalena; Schrocker, Gretchen & Papantoniou, Sandra (2021). ‘I loved exploring a new dimension of reality’ – a case study of middle-school girls encountering Einsteinian physics in the classroom. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. doi: 10.1080/09500693.2021.1950943. Fulltekst i vitenarkiv
  • Frågåt, Thomas; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2021). Pre-service science teachers’ and in-service physics teachers’ views on the knowledge and skills of a good teacher. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 17(3), s. 277–292. doi: 10.5617/NORDINA.7644. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kersting, Magdalena (2021). Using the language of gravity to teach about space, time, and matter in general relativity. I Kersting, Magdalena & Blair, David (Red.), Teaching Einsteinian Physics in Schools: An Essential Guide for Teachers in Training and Practice. Routledge. ISSN 9781760877712. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bøe, Maria Vetleseter & Viefers, Susanne Friederike (2021). Secondary and University Students’ Descriptions of Quantum Uncertainty and the Wave Nature of Quantum Particles. Science & Education. ISSN 0926-7220. doi: 10.1007/s11191-021-00297-w. Fulltekst i vitenarkiv
  • Henriksen, Ellen Karoline (2021). Designing learning resources and investigating student motivation and learning in general relativity and quantum physics in Norway. I Kersting, Magdalena & Blair, David (Red.), Teaching Einsteinian Physics in Schools: An Essential Guide for Teachers in Training and Practice. Routledge. ISSN 9781760877712.
  • Kersting, Magdalena; Toellner, Richard; Blair, David & Burman, Ron (2020). Gravity and warped time – clarifying conceptual confusions in general relativity. Physics Education. ISSN 0031-9120. 55:55 015023, s. 1–13. doi: 10.1088/1361-6552/ab56d7.
  • Kersting, Magdalena (2019). Navigating four dimensions – upper secondary students' understanding of movement in spacetime. Journal of Physics: Conference Series (JPCS). ISSN 1742-6588. 1287(1). doi: 10.1088/1742-6596/1287/1/012007. Fulltekst i vitenarkiv
  • Steier, Rolf; Kersting, Magdalena & Silseth, Kenneth (2019). Imagining with improvised representations in CSCL environments. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning. ISSN 1556-1607. 14(1), s. 109–136. doi: 10.1007/s11412-019-09295-1. Fulltekst i vitenarkiv
  • Huseby, Anders & Bungum, Berit (2019). Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves. Physics Education. ISSN 0031-9120. 54(6). doi: 10.1088/1361-6552/ab3694. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kersting, Magdalena (2019). Free fall in curved spacetime—how to visualise gravity in general relativity. Physics Education. ISSN 0031-9120. 54(3), s. 1–9. doi: 10.1088/1361-6552/ab08f5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Steier, Rolf & Kersting, Magdalena (2019). Metaimagining and embodied conceptions of spacetime. Cognition and Instruction. ISSN 0737-0008. 37(2), s. 145–168. doi: 10.1080/07370008.2019.1580711. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bungum, Berit & Henriksen, Ellen Karoline (2018). Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions. I Jobér, Anna; Andrée, Maria & Ideland, Malin (Red.), Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives. XVIII IOSTE Symposium Book of Proceeding. Malmö University. ISSN 978-91-7104-971-1. s. 48–54. doi: https:/doi.org/10.24834/978-91-7104-971-1.
  • Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline & Angell, Carl (2018). Actual versus implied physics students: How students from traditional physics classrooms related to an innovative approach to quantum physics. Science Education. ISSN 0036-8326. 102(4), s. 649–667. doi: 10.1002/sce.21339. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kersting, Magdalena; Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl (2018). General relativity in upper secondary school: Design and evaluation of an online learning environment using the model of educational reconstruction. Physical Review Physics Education Research. ISSN 2469-9896. 14(1). doi: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.010130. Fulltekst i vitenarkiv
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Vistnes, Arnt Inge & Bungum, Berit (2018). What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics. Science & Education. ISSN 0926-7220. 27(1-2), s. 81–111. doi: 10.1007/s11191-018-9963-1. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline (2018). Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics. Science Education. ISSN 0036-8326. 102(4), s. 856–877. doi: 10.1002/sce.21447. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kersting, Magdalena & Steier, Rolf (2018). Understanding Curved Spacetime: The Role of the Rubber Sheet Analogy in Learning General Relativity. Science & Education. ISSN 0926-7220. 27(7-8), s. 593–623. doi: 10.1007/s11191-018-9997-4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Henriksen, Ellen Karoline (2016). Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics. I Lavonen, Jari; Juuti, Kalle; Lampiselkä, Jarkko; Uitto, Anna & Kaisa, Hahl (Red.), Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future.. ESERA. ISSN 978-951-51-1541-6. s. 11–19. Fulltekst i vitenarkiv
  • Myhrehagen, Henning Vinjusveen & Bungum, Berit (2016). ”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment. Physics Education. ISSN 0031-9120. 51:055009(5). doi: 10.1088/0031-9120/51/5/055009. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bungum, Berit & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2016). Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 2(1), s. 2–16. doi: 10.17585/ntpk.v2.127. Fulltekst i vitenarkiv
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2015). Prosjekt ReleKvant: Skreddersydde læringsressurser i fysikk, utviklet av forskere, lærere og lektorstudenter. I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 45–56.
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Bøe, Maria Vetleseter (2015). ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 11(2), s. 153–168. doi: 10.5617/nordina.2043. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Kersting, Magdalena & Blair, David (2021). Teaching Einsteinian Physics in Schools: An Essential Guide for Teachers in Training and Practice. Routledge. ISBN 9781760877712. 450 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kersting, Magdalena (2019). Curved Spacetime: Investigating Students' Conceptual Understanding in General Relativity.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Viefers, Susanne F & Bøe, Maria Vetleseter (2019). Project ReleQuant: a research-based learning resource in modern physics for upper secondary school.
  • Henriksen, Ellen Karoline & Bøe, Maria Vetleseter (2019). ReleQuant physics education: Designing learning Resources and investigating student learning in general relativity and quantum physics.
  • Huseby, Anders & Bungum, Berit (2019). "But the electron is not alive?" - Students' challenges with the concept of observation in quantum physics.
  • Kersting, Magdalena (2019). Bringing general relativity to secondary schools: Design and evaluation of a digital learning environment.
  • Kersting, Magdalena (2019). Free Fall in Curved Spacetime.
  • Kersting, Magdalena & Bondell, Jackie (2019). MODERNISING SCIENCE TEACHING: BRINGING THE VIRTUAL UNIVERSE INTO THE CLASSROOM.
  • Huseby, Anders & Bungum, Berit (2019). Observasjon i kvantefysikk: Utfordringer for fysikkelever. (Observation in quantum physics: challenges for physics students.
  • Henriksen, Ellen Karoline (2019). Developing learning resources and investigating students' learning in general relativity and quantum physics.
  • Bøe, Maria Vetleseter (2019). High achieving students' science identity performances within STEM disciplinary cultures in Norway.
  • Bøe, Maria Vetleseter; Viefers, Susanne F; Bungum, Berit & Henriksen, Ellen Karoline (2019). Norwegian upper secondary students' ideas about the wave nature of matter.
  • Kersting, Magdalena (2019). THE TRANSFORMATIONAL POWER OF EDUCATIONAL RESEARCH COLLABORATIONS .
  • Kamphorst, Floor & Kersting, Magdalena (2019). DESIGN BASED RESEARCH AND THE MODEL OF EDUCATIONAL RECONSTRUCTION – A COMBINED APPROACH TO DESIGN SUCCESSFUL SCIENCE INSTRUCTION.
  • Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl (2019). Enhancing Physics Teachers’ Professional Development Using a Design-Based Research Project.
  • Kersting, Magdalena (2018). General Relativity – Why high school students should learn about Einstein’s most revolutionary idea. Titan.uio.no.
  • Bøe, Maria Vetleseter (2018). Science identity development within teaching and learning cultures in University STEM programs.
  • Angell, Carl & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2018). Relativt moderne fysikkundervisning - Kvantefysikk og generell relativitetsteori.
  • Angell, Carl (2018). Relekvant - Relativitetsteori og kvantefysikk i fysikk 2.
  • Kersting, Magdalena (2018). Modernising Physics Teaching.
  • Kersting, Magdalena (2018). General Relativity in Upper Secondary School.
  • Kersting, Magdalena & Steier, Rolf (2018). Gravity, imagination and embodied conceptions of spacetime.
  • Kersting, Magdalena (2018). Navigating Four Dimensions. Lateral Magazine.
  • Kersting, Magdalena (2018). General Relativity in Upper Secondary School: How Philosophy of Science Can Inform Physics Education of the 21st century.
  • Bungum, Berit & Henriksen, Ellen Karoline (2018). Light talking: Students' reflection on the wave-particle duality for light in small-group discussions.
  • Kersting, Magdalena (2018). The Role of Imagination in the Language Games of the Science Classroom.
  • Kersting, Magdalena (2018). Navigating four dimensions – upper secondary students’ understanding of movement in spacetime.
  • Kersting, Magdalena (2018). International perspectives on Einsteinian Physics at upper secondary school level.
  • Kersting, Magdalena (2018). How history and philosophy of science can inform teaching and learning of general relativity in upper secondary school.
  • Kersting, Magdalena (2018). How history and philosophy of science can inform teaching and learning of general relativity in upper secondary school.
  • Steier, Rolf & Kersting, Magdalena (2018). When a sandwich becomes the earth: imagination and creativity with improvised representations.
  • Kersting, Magdalena (2018). Generell relativitetsteori.
  • Frågåt, Thomas (2017). General Relativity for High School Students - A teachers’ professional development workshop introducing new materials and on-line tools for teaching Einstein’s general theory of relativity to high school students.
  • Frågåt, Thomas; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2017). Who is the good physics teacher? – Views from a Norwegian perspective.
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline (2017). Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring? Naturfag. ISSN 1504-4564. 2017(2), s. 50–53.
  • Frågåt, Thomas (2017). General Relativity for High School Students - A teachers’ professional development workshop introducing new materials and on-line tools for teaching Einstein’s general theory of relativity to high school students.
  • Kersting, Magdalena (2017). Teaching General Relativity in Upper Secondary Schools: an Educational Reconstruction.
  • Kersting, Magdalena; Zadnik, Marjan; Stannard, Warren; Moschilla, John & Blair, David (2017). An International Research Collaboration in the Teaching and Learning of Einsteinian Physics.
  • Kersting, Magdalena & Myhrehagen, Henning Vinjusveen (2017). A Relatively Modern Physics Lesson.
  • Bungum, Berit & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2017). Combining research with development in schools within a Design-Based Research framework.
  • Frågåt, Thomas (2017). Teaching of Einsteinian physics – Experiences from a Norwegian development and research project.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Angell, Carl (2017). ReleKvant: Aktiv og variert læring i relativitetsteori og kvantefysikk.
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline (2017). Quantum talk: How student discussions may support learning in quantum physics.
  • Bøe, Maria Vetleseter (2017). Motivation and interest development in traditional physics classrooms in Norway.
  • Kersting, Magdalena & Steier, Rolf (2017). GRAVITY, IMAGINATION AND EMBODIED CONCEPTIONS OF SPACETIME.
  • Kersting, Magdalena; Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl (2017). Educational Reconstruction of General Relativity Through a Collaborative Online Learning Environment.
  • Frågåt, Thomas; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2017). In-service physics teachers’ and pre-service science teachers’ view on professional competence.
  • Frågåt, Thomas (2017). Science student teachers’ and physics teachers’ views on professional knowledge.
  • Kersting, Magdalena; Frågåt, Thomas; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2016). Introduction to ReleQuant: Developing online learning resources in modern physics.
  • Frågåt, Thomas (2016). Designing and implementing a web-based teacher guide in modern physics.
  • Steier, Rolf (2016). Designing learning spaces: moving between schools and museums.
  • Steier, Rolf (2016). Conceptual Understanding and Embodied Learning in General Relativity.
  • Steier, Rolf (2016). Imagining Space and Time: distributed imagination in upper secondary physics classrooms.
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline (2016). Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt. Fra Fysikkens Verden. ISSN 0015-9247. s. 21–25.
  • Henriksen, Ellen Karoline (2016). Fra forskning til fysikkundervisning med ReleKvant: Nettbaserte læringsressurser i relativitetsteori og kvantefysikk, utviklet av forskere, lærere og lærerstudenter.
  • Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Vistnes, Arnt Inge & Bungum, Berit [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2016). Kvantefysikk.
  • Frågåt, Thomas (2016). Investigating physics teachers’ professional development when collaborating in a research project.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Henriksen, Ellen Karoline (2016). For hver etasje du går oppover I en trapp, eldes du raskere. [Internett]. Titan (MN-fak. UiO - nettavis).
  • Henriksen, Ellen Karoline (2016). Pupils’ learning and understanding in quantum physics: the nature of light and the concept of quantization.
  • Henriksen, Ellen Karoline & Blair, David (2016). Einsteinian Physics; no longer optional.
  • Kersting, Magdalena (2016). Curved space and warped time: Students’ understanding of gravity.
  • Kersting, Magdalena (2016). General Relativity: Making Einstein’s Theory Teachable.
  • Blair, David; Henriksen, Ellen Karoline & Hendry, Martin (2016). Why don’t we teach Einstein’s theories in school? The Conversation. ISSN 2201-5639.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline (2016). Modern physics on the curriculum: Challenges to Teachers and students.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Frågåt, Thomas [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2016). ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit & Bøe, Maria Vetleseter (2016). Från forskning till fysikundervisning med ReleKvant: Nätbaserade lärresurser i relativitetsteori och kvantfysik, utvecklade av forskare, lärare och lärarstudenter. Naturvetenskapens och teknikens didaktik. 1(1), s. 53–64.
  • Frågåt, Thomas; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2016). Pre-service science teachers’ views on professional knowledge.
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Frågåt, Thomas & Kersting, Magdalena (2016). ReleKvant - læring og undervisning i kvantefysikk og relativitetsteori.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas & Sørborg, Øystein (2016). ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk".
  • Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline (2015). Kva er lys, eigentleg? Kva seier naturvitskapen, og kva tenkjer elevane? Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 10–13.
  • Bungum, Berit & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2015). Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i moderne fysikk.
  • Bøe, Maria Vetleseter; Angell, Carl; Bungum, Berit & Henriksen, Ellen Karoline (2015). Entanglement: Quantum physics, history, philosophy and NoS in traditional Norwegian classrooms.
  • Henriksen, Ellen Karoline & Villanger-Larsen, Elisabeth (2015). ReleKvant fysikkundervisning: Skreddersydde læringsressurser i fysikk, utviklet av forskere, lærere og lektorstudenter.
  • Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Henriksen, Ellen Karoline (2015). Physics students’ understanding of fundamental principles in quantum physics.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2014). Prosjekt ReleKvant. Undervisningsstrategier og elevers begrepsutvikling i moderne fysikk.
  • Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline & Angell, Carl (2014). ReleKvant – moderne fysikk i klasserommet.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Frågåt, Thomas (2014). ReleKvant – undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Fysikkdidaktikk, skole, kvantefysikk, generell relativitetsteori, lektorutdanning
Publisert 7. mars 2013 22:37 - Sist endret 15. sep. 2022 13:12

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere