Bransjeprisen ble delt ut under årskonferansen til Norsk Forening for Service og Vedlikehold (NFSV).
Utmerkelser
Professor Håvard Emil Greger Danielsen mottok 9.mai Kong Olav Vs kreftforskningspris for 2022 av Kreftforeningen for sin nyskapende bruk av kunstig intelligens innen kreftdiagnostikk.
Maren Parnas Gulnes fikk nylig NR-prisen for 2020 for sin masteroppgave "Graph-based representation, integration, and analysis of neuroscience data. The case of the murine basal ganglia".
Internettpionérene Pål Spilling og Yngvar Lundh får sine prestisjefulle plasser i æresgalleriet Internet Hall of Fame under en digital tildelingsseremoni 14. desember 2021. De to professorene får utmerkelsen for sine betydelige bidrag både til etableringen av internett i Norge og utviklingen av det globale internettet.
Viktoria Stray er medforfatter på en av fem artikler som ble utnevnt til Best Paper Award Winners av den anerkjente Journal of Systems and Software (JSS).
NORA har i anledning kvinnedagen kåret 30 Women in Norway changing the field of AI. IFI er representert ved professor Anne Solberg forsker på bildeanalyse og maskinlæring, Diana Saplacan er forsker i robotikk-gruppen med doktorgrad fra design-gruppen og Lilja Øvrelid er professor i språkteknologi.
Congratulations to Sabita Maharjan for receiving the TCGCC Outstanding Young Researcher Award 2020.
Systemutvikling er oppnevnt som et nytt Gemini-senter for perioden 20108-2022.
Professor Tone Bratteteig, Institutt for informatikk, får pris for fremragende undervisning av Olav Thon Stiftelsen.
IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers - har et program for å markere viktige milepæler innen faget. Den første norske IEEE Milestone anerkjenner utviklingen av objektorientert programmering. Dette er stort for Norge, for Norsk Regnesentral, for Universitetet i Oslo og for Institutt for Informatikk.
PhD-student Ashish Rauniyar fra ND-gruppen er utvalgt til å representere UiO ved det femte Heidelberg Laureate Forum.
Professor Tone Bratteteig fra IFI tildeles årets Utdanningspris. Hun omtales som en god rollemodell, og Designgruppen har i en årrekke vært i en klasse for seg når det gjelder antall uteksaminerte mastergradskandidater per ansatt. Vi gratulerer!
Professor Nils D. Christophersen fra IFI tildeles årets innovasjonspris. Han omtales som pådriver for en innovasjonskultur ved UiO, og kan vise til en imponerende og banebrytende innsats for praktisk og globalt orientert innovasjons- og entreprenørskapsutdanning. Vi gratulerer!
Vi er beæret på vegne av professor Michael Welzl som får toppforskmidler med prosjektet "Optimizations to compel adoption of RINA"
Rektor kunngjorde i dag at professor Hans Petter Langtangen frå BMI-gruppa fekk ein fagpris for framifrå undervisning frå Olav Thon Stiftelsen. Den andre vinnaren innan same kategori, professor Per Grøttum ved det medisinske fakultet, har og vore tilknytta IFI-miljøet og BMI-gruppa i mange år. Vi gratulerer Hans Petter og Per, og er stolte av at IFI har fått to fagprisar for framifrå undervisning.
Vi er stolte over at vår professor emeritus, Trygve Reenskaug (85) mottok Rosing hederspris 2015.
Instituttet gratulerer Roger Antonsen med Universitetsforlagets lærebokpris 2013 for bokprosjektet Introduksjon til vitenskapelig matematisk tankegang (læreboken i INF1080).
Instituttet gratulerer Tor Sverre Lande med den meget prestisjefylte "2013 IEEE Circuits and Systems Society Meritorious Service Award"
Prisen er gitt til Professor Jøsang for hans banebrytende arbeid innen beregningsorientert tillits- og omdømmehåndtering, som kjennetegnes av meget høy standard og faglig integritet. Kvaliteten av Professor Jøsangs forskningsarbeid er alment akseptert innen miljøene som driver forskning rundt håndtering av tillit og informasjonssikkerhet.
Det nye informatikkbygget ved Universitetet i Oslo, Ole-Johan Dahls hus, stakk av med seieren da Oslo bys arkitekturpris 2011 ble delt ut onsdag 19. oktober.
Prisen for godt læringsmiljø gikk til ”Computing in Science Education (CSE-prosjektet). Det har lykkast med å leggja forholda godt til rette for studentane si læring gjennom ein medviten fagleg-sosial og pedagogisk innsats over fleire år.