English version of this page

Aktuelle saker - Side 5

Publisert 7. nov. 2022 09:22

For Ida Christensen var veien til drømmejobben kort. Hun begynte å jobbe som batteri-ingeniør i Vianode dagen etter at hun fullførte mastergraden.

Publisert 28. sep. 2022 14:34

Me inviterer deg med på Forskarnatt om Solen.  Kunstformidlar Sivert Thue ved MUNCH og professor Oddbjørn Engvold ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk, ITA, UiO snakkar om kunst og astrofysikk på Litteraturhuset fredag 30. september kl. 18.00 - 19.00.

Publisert 26. sep. 2022 15:12

Hva er vårt forhold til Hvalrossen Freya? Kan alger bli til medisin? Og hva forteller havets idehistorie oss? Og er det håp for Oslofjorden? Det er spørsmål som diskuteres i Domus Bibliotheca under Forskningsdagene denne uken.

Publisert 15. sep. 2022 12:11

Geologiens dag er et årlig arrangement arrangert av Norsk Geologisk Forening. Det var høstlig denne lørdagen 10. september, men til tross, mange var innom standområdet ved Naturhistorisk museum/NHM. Flere geostudenter og ansatte fra Institutt for geofag deltok med ulike aktiviteter og på stands på årets arrangement.

Publisert 6. sep. 2022 11:29

I disse dager ser en ny matematikk-podcast dagens lys. I Kalkulus med Anne og gjengen, diskuterer Anne klassiske emner i kalkulus med ansatte ved Matematisk institutt.

Publisert 1. sep. 2022 12:00

NRK programmet fredag 2. september tek for seg Solar orbiter, solaktivitet og nordlys og dessutan biografien om Christopher Hansteen.

Publisert 6. mai 2022 08:47

Over 600 deltakere fra mer enn 100 land kommer til Oslo når Den internasjonale matematikkolympiaden (IMO2022) arrangeres for første gang i Norge, 6.-16. juli. UiO er stolt arrangør, og det er behov for frivillige til gjennomføringen.  – Jeg lover en opplevelse for livet, sier rektor Svein Stølen.

Publisert 5. mai 2022 14:58

Kine forsker på klimamodeller hos Meteorologisk institutt, og har bidratt i den nyeste klimarapporten til FN. Hun hadde ikke planlagt å ta en doktorgrad før muligheten plutselig dukket opp.

Publisert 13. apr. 2022 12:04

Hva er egentlig bevissthet? Daniel jobber med basalforskning i hjernen, og prøver å forstå de grunnleggende mekanismene i en frisk hjerne. I forskningsgruppa hans prøver biologer, fysikere, informatikere og leger sammen å finne svaret på hva bevissthet er.

Publisert 11. apr. 2022 09:46

I april lanserte FNs klimapanel en rapport som ser på løsninger for å begrense klimaendringene på en bærekraftig måte. For selv om FNs generalsekretær António Guterres advarer om at  klimakatastrofen er nær, kan den fortsatt avverges. Snorre Kverndokk og Elin Lerum Boasson har mange innspill til løsninger.