Aktuelle forskningssaker - Side 17

Publisert 23. juni 2015 14:52

De første dagene i juni var Ilulissat på Grønland arrangørsted for de internasjonale Climate Days, der Nordic Centre of Excellence SVALI hadde sin avslutningskonferanse som en del av programmet.

Publisert 15. juni 2015 09:27

Et kraftig utbrudd fra vulkanen Bárðarbunga nord på Island høsten 2014 hadde potensiale til å forstyrre været på nordlige halvkule dersom det hadde funnet sted om sommeren, ifølge nye beregninger publisert i Nature Geoscience. Dette skyldes de store SO2–utslippene som påvirker skyene slik at de reflekterer mer solstråling.

Publisert 10. juni 2015 09:12

Radioteleskopet ALMA er mest kjend for å sjå på det kalde universet, men kan også rettast mot den brennande Solen.

Publisert 4. juni 2015 10:08

2015 er FNs internasjonale år for lys og lysteknolog. Tyskeren Christoph Scheiner spilte en betydelig rolle i debatten om de konkurrerende verdensbildene rundt år 1600.

Publisert 2. juni 2015 13:25

LHCs første sesong kulminerte med funnet av Higgspartikkelen. Etter to års vedlikehold og oppgradering, og 400.000 turer med heisen opp og ned 100 meter, er Cerns oppdagelsesmaskin klar for å entre nytt, ukjent terreng.

Publisert 11. mai 2015 15:33

Institutt for geofag har fått gode plasseringar for to fagområder i QS World University Rankings som vart publisert i slutten av april. Fagmiljøet i naturgeografi, hydrologi og geomatikk (bildet) går opp til 50 plass, og fagmiljøet i geologi har plassering mellom nr 51 og 100 i rangeringa som blant anna baserer seg på sitering og omdømme.

Publisert 10. apr. 2015 14:01

Mange kvinner lider seg igjennom svangerskapet med store migrenesmerter fordi de ikke tør å ta medisiner. Men en ny gjennomgang av forskningen viser at flere typer behandling kan brukes.

Publisert 10. apr. 2015 13:16

Nedbør slik som regn er en viktig del av vannkretsløpet. En ny ph.d.-avhandling viser at forurensning av svoveldioksid og sotpartikler i luften kan påvirke mengde nedbør. I studien er det sammenlignet forurensning og nedbør fra Europa og Øst-Asia.

Publisert 13. mars 2015 14:13

Det kinesiske Chang’E-3 fartøyet er det første fartøyet sendt til månen på 35 år. Postdoktor og forsker Zhiyong Xiao fra CEED, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo deltok som prosjektmedarbeider, og gruppen han er en del av har nå publisert sine første resultater i anerkjente Science. Dataene gir et klart geologisk bilde av landingsstedet på månen.

Publisert 26. feb. 2015 14:20

Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.

Publisert 17. feb. 2015 14:04

Den mørke materien held dei ytste stjernene i galaksar på plass så dei ikkje blir bli slengde ut i rommet. Men mørk materie i det indre av galaksar, spesielt vår eigen, har vore vanskelegare å få kontroll på.

Publisert 6. feb. 2015 11:53

Det er velkjent at klimaendringer påvirker vegetasjonen. Det er derimot mindre kjent at endringene i vegetasjonen påvirker klimaet. Klimaforsker frykter at disse endringene kan forsterke den globale oppvarmingen.

Publisert 20. jan. 2015 11:15

Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.

Publisert 18. des. 2014 13:23

Har vi noe å lære av tradisjonelle healere på landsbygda i Afrika? Og har de noe å lære av moderne medisin? Ja, mener Berit Smestad Paulsen, farmasiprofessor ved UiO og Drissa Diallo, farmasiprofessor ved DMT i Mali. I disse dager avsluttes et unikt samarbeidsprosjekt som har involvert en rekke studenter og forskere fra flere land over en lang periode.

Publisert 13. des. 2014 14:52

Tone Bratteteig følger sjelden oppskriftene slavisk. Hun vil skape ting selv - enten det er matretter, strikketøy eller utedoer. Når det gjelder IT-verktøy er hun mest opptatt av at brukerne skal like det hun utvikler for dem.