Gravide kan bruke medisiner mot migrene

Mange kvinner lider seg igjennom svangerskapet med store migrenesmerter fordi de ikke tør å ta medisiner. Men en ny gjennomgang av forskningen viser at flere typer behandling kan brukes.

Mange kvinner er svært forsiktige med å bruke medisiner under svangerskapet. Kanskje for forsiktige? Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Rundt 15 prosent av norske kvinner opplever migrene. Men under graviditeten forandrer sykdommen seg for mange. En tredel får faktisk mindre migrene i svangerskapet. Men for en annen tredel er anfallene som før, og den siste tredelen blir verre.

Samtidig slutter mange å bruke medisiner. Kvinnene er engstelige for at medikamentene skal skade fosteret. Og mange leger vil fraråde bruk fordi de er usikre på om det er trygt.

I en travel hverdag har de rett og slett ikke tid til å gå igjennom all forskningen som gjøres på feltet, for å finne ut hvilke midler som kan brukes og ikke.

Men nå har Siri Amundsen fra Universitetssykehuset i Nord-Norge og kollegaer fra Universitetet i Oslo og NTNU gjort nettopp det.

Paracetamol og sumatriptan

De har funnet fram til og vurdert resultatene av forskningen som finnes om migrenemedisiner og graviditet. Den samlede konklusjonen er ikke så verst oppløftende. Det finnes nemlig flere medikamenter som gravide med migrene kan bruke.

Det beste er å bruke smertestillende midler med paracetamol når et anfall kommer, hvis dette gir god nok effekt mot smertene og kvinnen ikke rammes av anfall veldig ofte, konkluderer forskerne.

Det går også an å bruke ibuprofen og andre såkalte NSAID-er i andre trimester av graviditeten, men ikke i første og tredje.

Men hvis disse smertestillende midlene ikke virker godt nok, kan gravide også ta sumatriptan når de får anfall. Dette er standardmiddelet mot migrene.

– Her viste det seg å være mye mer dokumentasjon enn de fleste helsepersonell og pasienter kanskje var klar over, sier professor Hedvig Nordeng ved Universitetet i Oslo.

– Tusenvis av gravide har brukt disse medisinene uten at det har dukket opp noen tegn på at de er farlige for fosteret.

Må vurdere hvert tilfelle

I svært alvorlige tilfeller, der heller ikke sumatriptan gir god nok effekt, er det dessuten mulig å bruke forebyggende medisiner, sier Nordeng.

– Da er en betablokker å foretrekke fremfor andre forebyggende migrenemidler. Det finnes mye dokumentasjon på at de kan brukes av gravide. De gis tross alt også til kvinner som har svært høyt blodtrykk under svangerskapet.

I tilfeller hvor kvinnen har mange migreneanfall – noen kan rammes flere ganger i uka – kan betablokkere være et tryggere alternativ enn daglig bruk av smertestillende med paracetamol.

I 2013 viste norske forskere at det kan være en sammenheng mellom hyppig bruk av paracetamol i svangerskapet og barnets utvikling etter fødselen.

Her må helsepersonell vurdere situasjonen til hver enkelt kvinne: Hvor alvorlig migrene hun har må veies opp mot risikoen ved å ta de ulike medisinene man har å velge mellom.

Også i ammeperioden

Alle de vanligste medisinene som brukes mot migrene, kan også benyttes i ammeperioden. Det har ikke vært rapportert at disse legemidlene har gitt bivirkninger hos babyen.

– Ved bruk av vanlige smertestillende som paracetamol og NSAID-er kan kvinnen amme når hun føler for det, sier Nordeng.

– Vi anbefaler at kvinner som tar migrenemedisiner av type triptaner, venter med å amme et par timer til den verste hodepinen er over. Det er svært lite medisin som går over i melken i utgangspunktet, og etter noen timer er det enda mindre.

Også risiko å la være å behandle

Nordeng mener flere gravide med migrene burde få behandling.

– Vi ser alt for mange som har det helt forferdelig fordi de ikke tør å ta medisiner. De lider seg igjennom svangerskapet.

Det kan være lett for helsepersonell å råde gravide til å unngå medikamenter. Å be dem holde ut. Men Nordeng mener legene også må spørre seg: Hva gjør det med kvinnen å gå med en alvorlig ubehandlet migrene?

– Vi må ikke glemme at det også kan være en risiko for kvinnen og fosteret ved å unnlate å behandle, sier professoren.

Referanse:

S. Amundsen, H. Nordeng, K. Nezvalová-Henriksen, L. J. Stovner & O. Spigset, Pharmacological treatment of migraine during pregnancy and breastfeeding, Nature Reviews Neurology, mars 2015, doi:10.1038/nrneurol.2015.29. Sammendrag

Artikkelen er opprinnelig publisert på forskning.no

Av Ingrid Spilde.
Publisert 10. apr. 2015 14:01 - Sist endra 10. apr. 2015 14:01