Publisert 21. nov. 2016 00:00

Til tross for et strengt kontrollregime, er det langt mellom dopingsakene blant norske toppidrettsutøvere. – Det tyder jo på at den norske toppidretten er ganske ren, men for øvrig er jeg desillusjonert over den utbredte dopingbruken i alle idrettsgrener, sier UiO-professor Rigmor Solberg..

Publisert 25. aug. 2016 00:00

Den ferske farmasøyten Daniel Haga Hasselstrøm starter et selskap som vil fremstille fettsyrer som kan kurere en rekke sykdommer. Med 1 million kroner fra Forskningsrådets studentsatsing i lomma kan han sette fart på startup-bedriften.

Publisert 12. aug. 2016 00:00

Hvilke norske medisinplanter er de vakreste? Titan-redaksjonen og farmakognosi-eksperten Anne Berit Samuelsen foreslår fem kandidater, blant dem er revebjelle og johannesurt.

Publisert 12. juli 2016 00:00

Islandske helseregistre inneholder en rekke feil som i verste fall kan medvirke til dødsfall, fordi sårbare pasienter og «snille» leger ikke er under det tilsyn som loven tilsier. – Den gode nyheten er at helseregistrene i de andre nordiske landene, inkludert Norge, ser ut til å være mye bedre, sier Ingunn Björnsdottir.

Publisert 10. juni 2016 00:00

Kvinner som bruker visse medisiner under svangerskapet, opplever av og til at de føder barn med skader. Men: Hvordan kan vi egentlig vite om det er sykdommen eller medisinene som forårsaker fosterskadene? Forskere ved Harvard og UiO har funnet på noe lurt for å komme til bunns i saken.

Publisert 3. mai 2016 00:00

Mange gravide og ammende kvinner unnlater å bruke trygge medisiner, fordi de frykter skader på fosteret eller barnet. – De blir ofte skremt av feilaktig informasjon og dårlige råd som spres via internett, forteller Marie Bråthen og Marthe Sætre Waka.

Publisert 26. apr. 2016 00:00

Drogesamlingen ved Farmasøytisk institutt inneholder mer enn 900 preparater, og professor Arnold Nordal er den enkeltpersonen som har satt størst spor etter seg i samlingen.

Publisert 5. apr. 2016 00:00

Legemiddelindustrien har utviklet mange medikamenter som kan drepe sykdomsfrem­kallende bakterier, men bakteriene behersker tallrike teknikker for å forsvare seg. De kan blant annet gjenkjenne og kvitte seg med farlige stoffer før de rekker å gjøre skade.

Publisert 16. mars 2016 00:00

Mange norske kvinner bruker urtepreparater mens de er gravide. Heldigvis bruker de fleste preparater som regnes som trygge, men en av fem av dem som bruker urtemedisiner benytter preparater hvor man er usikre på skadevirkningene.

Publisert 15. mars 2016 00:00

Oppdrettsnæringen har hatt suksess med å vaksinere laks mot angrep av bakterier, men det har vært vanskelig å finne gode vaksiner mot virus. Nå har UiO-forskere oppnådd gode resultater med å «pakke» et velkjent immunstimulerende stoff inn i nanopartikler av rekeskall-stoffet kitosan.

Publisert 8. mars 2016 00:00

Doktorgradsstudenten Kristine Opsvik Wikene har kartlagt hvordan en rekke naturlige stoffer kan blandes på spesielle måter som gjør at blandingene får sterk bakteriedrepende effekt – så sterk at den minner om å drepe bakterier med bulldozer. Universitetets innovasjonsselskap ser for seg et stort marked.

Publisert 19. jan. 2016 00:00

Legene tar som regel hensyn til blant annet alder, kroppsvekt og nyrefunksjon når de skal beregne riktig legemiddel-dose til sine pasienter. Men sammenhengen med kroppsvekt bryter kanskje sammen hos de som sliter med sykelig overvekt.

Publisert 15. jan. 2016 00:00

Fysisk trening har en rekke gunstige virkninger: Du blir i bedre form (naturligvis), og i tillegg kan du bli kvitt både depresjoner, type 2-diabetes og flere andre sykdommer. Men hvorfor det er sånn, vet vi ennå ikke nok om.

Publisert 11. jan. 2016 00:00

Torskeoppdrett skulle bli den nye vekstbransjen langs norskekysten, men så gikk det galt. Produksjonskostnadene ble for høye, markedsprisen på villtorsken sank, og torsken ble syk i merdene. Men hvis forskerne ved UiO klarer å utvikle en effektiv vaksine, ved hjelp av sebrafisk, er i alle fall den ene hindringen fjernet.