Publisert 11. nov. 2015 00:00

Folk som har fått transplantert nye organer må ta en nøyaktig dose immundempende medisiner to ganger daglig resten av livet. Farmasøytisk institutt og USIT skal nå utvikle en mobil-app som kan hjelpe pasientene med å huske på de livsviktige medisinene.

Publisert 20. okt. 2015 00:00

I tidligere tider trodde både forskere og folk flest at morkaken var en slags barriere som beskyttet fosteret mot skadelige stoffer i mors kropp. – Men i dag vet vi at dette er helt feil. Morkaka er mer som en lekk sil! sier Hedvig Nordeng.

Publisert 14. okt. 2015 00:00

Kvinner som bruker antidepressive medisiner under svangerskapet tar ofte mindre medisin enn legen har anbefalt, i frykt for å skade fosteret. Men ubehandlet depresjon kan være uheldig for både mor og barn.

Publisert 10. apr. 2015 14:01

Mange kvinner lider seg igjennom svangerskapet med store migrenesmerter fordi de ikke tør å ta medisiner. Men en ny gjennomgang av forskningen viser at flere typer behandling kan brukes.