Publisert 27. des. 2017 00:00

Selv om det er lang vei til mål, gjør forskerne små og store fremskritt hele tiden. Her er ti historier om hva de har fått til i 2017.

Publisert 20. nov. 2017 00:00

Foreldre flest kjenner problemet: Minsten er syk og trenger en kvart tablett av en medisin som er tilpasset voksne, men den blir til pulver når du prøver å dele den. Om noen år kan problemet løses ved hjelp av 3D-printere som lager en tablett med nøyaktig riktig dose. Også vanlige printere kan brukes til fremstilling av persontilpasset medisin.

Publisert 30. okt. 2017 00:00

Det blir født ca. 60 000 barn i Norge hvert år, og tidligere undersøkelser har vist at gravide kvinner som bruker mye paracetamol, har økt tendens til å føde barn som utvikler ADHD. Nå har forskere påvist den motsatte sammenhengen hos gravide som bruker bare litt paracetamol.

Publisert 7. feb. 2017 00:00

Farmasøytene Sara Pistone og Marianne Hiorth har kommet et langt skritt lenger i arbeidet med å fremstille nanopartikler som kan beskytte tenner og munnhule. Men det vil alltid være en god idé å pusse tennene!