Generelle spørsmål
Viktige frister
- Frist for melding til undervisning og eksamen på MN Masteremner på Ifi har samme frist som bacheloremner
- Registrer deg kvart semester - Universitetet i Oslo
Oppmelding til emner
Er du ny student på et bachelorprogram? Du blir påmeldt emner (med unntak av Ex.phil som du må melde deg til selv). Du får mer informasjon til studiestart.
Alle andre studenter: Du må melde deg opp i emner selv. Husk å melde deg innen den første fristen for å ha størst mulighet for å få på plass i et emne. Dersom du ikke klarer å melde deg opp i et emne, meld fra til studieadministrasjonen.
Les under Oppbygging og gjennomføring for emner tilknyttet ditt studieporgram.
Oppmelding til emner, forkunnskapskrav
Ekstern utdanning kan gi fritak fra fokunnskapskrav, søk dette hvis du ønsker fritak fra emnet som er forkunnskapskrav.
Regelen om 120 studiepoeng og forkunnskapskrav (120-studiepoengsreglene): Regler for eksamener ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (uio.no)
Etter at du har fått plass på et emne
Du må passe på følgende:
- At du er meldt opp til en gruppe/seminartime i emnet hvis det har dette. Logg inn på StudentWeb, gå til aktive emner og velg det gjeldene emnet. Se at en gruppe er spesifisert under «Undervisning».
- At du er lagt inn i Devilry på emnet. Logg inn på https://devilry.ifi.uio.no et par timer etter at du er innvilget plass og se at emnekoden dukker opp. Inne i emnemappen må du også sjekke at innleveringsmappene for obligene også dukker opp.
- Å levere og få godkjent alle obliger som eventuelt har hatt frist før du ble oppmeldt. Sen oppmelding gir ikke fritak fra å levere obliger. Hvis du blir oppmeldt etter en frist, er det ditt ansvar å kontakte studieadministrasjonen for å avtale en ny frist for obligene du har gått glipp av.
- Å lese igjennom informasjon og beskjeder som er lagt ut på emnesiden. Det er ditt ansvar å sette deg inn i informasjon som har blitt gitt til studenter på ditt emne før du ble meldt opp. Sjekk emnesiden/canvas og hold deg oppdatert.
Hvis du skulle mangle noe av dette, ta kontakt snarest på studieinfo@ifi.uio.no
Enkeltemne i informatikk?
- Fra en gitt dato kan du søke på emner i informatikk. Ikke alle emner er tilgjengelige for enkeltemnestudenter. Mange emner har ingen eller få plasser tilgjengelig.
- Enkeltemneopptak stenger 1.februar/1. september
- Først-til-mølla-prinsippet gjelder, og du får svar med én gang. Får du ikke plass, er det fullt.
- Om emnet blir fullt, vil det i blant kunne dukke opp ledige plasser senere. Da må du i så fall følge med i Studentweb og prøve igjen. Instituttet har ingen mulighet til å gi beskjed hvis dette skjer, det er heller ingen venteliste på enkeltemneplasser.
- Se hvordan du blir enkeltemnestudent ved UiO
- Se opptak til enkeltemner på masternivå ved MN-fakultetet
Obligatorisk oppmøte
Du finner informasjon om et emne har obligatorisk oppmøte på den enkelte emneside. Oppmøte på første forelesning der det ikke er obligatorisk er sterkt anbefalt, da det vil komme viktig informasjon om emnet.
Enkeltemnestudenter kan følge forelesninger etter å ha fått opptak til emnet.
Obligatoriske innleveringer (obliger)
Du må være meldt til undervisning i et emnet for å kunne levere obligatoriske oppgaver.
Les mer om obligatoriske oppgaver og andre innleveringer ved IFI.
Les mer om Retningslinjer for obligatoriske innleveringer, som tidsfrister, retting og lignende.
Bytte gruppetime
Se beskjeder på semestersiden eller lytt til faglærer på forelesning først.
Du kan bytte gruppe ved å høre med gruppelærer på gruppen du ønsker om det er ledig plass, normalt gjøres dette ved å møte opp på ønsket gruppe. Dersom gruppelæreren bekrefter at det er ledig plass, kan du følge den nye gruppen. Obligatoriske oppgaver må leveres til gruppelæreren på den gruppen du ble tatt opp til.
Det kan bli plasser på grupper senere i semesteret selv om det er fullt i starten. Hvilken gruppelærer som har hvilken gruppe er noe som blir bestemt samme uke som ordinær undervisning starter. Følg med på timeplanen på semestersiden for emnet det gjelder. Den oppdateres fortløpende.
Studieadministrasjonen formidler ikke bytte av grupper.
Dersom det er ledig plass på et emne, er det mulig å bytte gruppe selv i studentweb. Dette er kun mulig etter at opptak til undervisning er annonsert og før 1. februar/september og kun mulig for emner med ledig plass.
For å få den nye gruppetimen inn i Mine Studier, må man selv abonnere på den nye gruppen via emnets semesterside -> timeplan -> gruppe -> "abonnér på disse aktivitetene".
Innpasse emner fra tidligere utdanning
Bachelorstudent
Hvordan søke?
Du kan søke om å få innpasset emner fra ekstern institusjon som en del av bachelorgraden din i informatikk.
Dersom du har spørsmål rundt emner du har tatt ved andre studiesteder, ta kontakt med MN-studieinfo, studieinfo@mn.uio.no, eller besøk MN-studieinfo i Vilhelm Bjerknes hus. Ved studiestart arrangeres det informasjonsmøte for nye bachelorstudenter som trenger å få innpasset emner, sjekk programsiden for mer informasjon.
Hvordan kan du bruke tidligere utdanning?
Du kan få fritak for emner som inngår i graden
Masterstudent
Hvis du er masterstudent og ønsker å innpasse masteremner fra tidligere i graden din, må du sende en e-post til studieinfo@ifi.uio.no.
Eksamen
Jeg skal ta eksamen på nytt for å forbedre karakteren
Hvis du har alle obligatoriske innleveringer (obliger) registrert godkjent fra før, kan du ta eksamen på nytt uten å levere obliger igjen. Du melder deg kun til eksamen i emnet. Se lenke til retningslinjer for obliger lenger opp på siden. Hvis du ønsker å levere obligene dine på nytt, må du melde deg opp både til undervisning og eksamen. Det kan bli endringer slik at alle studenter må gjøre obligene på nytt, sjekk semestersiden til emnet.
Jeg skal kun melde meg opp til eksamen
Hvis du kun skal ta en eksamen på nytt, trenger du bare å melde deg opp til eksamen.
Syk på eksamen?
Se følgende veiledning fra UiO, dersom du er syk på eksamen.
Permisjon, deltidsstudier og sykdom
Permisjon eller deltidsstudier
Alle programstudenter kan søke om permisjon.
Dersom du har fått opptak til studieprogram og ikke kan starte på grunn av for eksempel førstegangstjeneste, kan du søke utsatt studiestart.
Hvordan søker du?
Gå til Mine studier, finn studieprogrammet ditt og følg lenken for å søke om permisjon. Du kan laste opp dokumetasjon i det digitale søknadsskjemaet.
Les mer om hvordan du kan søke om utsettelse av verneplikt eller siviltjeneste.
Spesielt for masterstudenter
Dersom du ønsker å søke deltidsstudier, eller langsommere progresjon i studiet enn 30 stp i semesteret, må du legge ved søknad på slutten av søknaden om studieplan. Hvis du allerede har levert studieplanavtalen din, kan du bruke følgende nettskjema for å endre studieplanen din.
Du kan be om inntil 50 prosent deltid. For søknad om mer enn dette, må du legge ved gyldig dokumentasjon.
Dokumentasjon ved sykdom
Om du skal søke om permisjon eller redusert studieprogresjon, må du be om en attest fra din lege om at du er studieufør.
Denne må være skrevet til UiO/IFI, være tydelig på varighet (fra og til dato) og angi i hvilken prosent man er sykmeldt fra studiene. Diagnose trenger du ikke opplyse om.
For sykdom ved eksamen er det andre krav.
For masterstudenter ved IFI
Valg av masteremner første semester
De aller fleste nye masterstudenter trenger hjelp til å velge emner det første semesteret. Du vil møte representanter for forskningsgruppene som er tilknyttet ditt studieprogram og få hjelp til å velge emner i løpet av den obligatoriske masteruken.
Du finner informasjon om gjennomføring av masterstudier
Valg av masteroppgave
Du velger selv hva som skal være tema for masteroppgaven din. Alle de forskjellige forskningsgruppene vil holde informasjonsmøter om mulige valg av masteroppgaver i september og oktober. Da har du muligheten til å bli en del av et større forskningsprosjekt. Liste over ledige masteroppgaver. Du kan også selv ta kontakt med en av forskningsgruppelederne eller faglærer hvis du trenger litt mer veiledning om hva slags problemstilling du bør velge.
Informasjon om masterstudier ved IFI
Se følgende nettside for masterstudenter ved IFI.
IT-relatert
Bruk av IFIs datamaskiner
Mange av undervisningsrommene og lesesalene ved IFI har faste maskiner tilgjengelig for studentene, både med Windows og Linux (RHEL8). I tillegg er mange av rommene ustyrt med såkalt laptop-plasser med tilgjengelig skjerm, tastatur og evt. mus som kan kobles til medbragt datamasin. NB. Det er ikke tillatt å koble skjerm/tastatur/mus fra en fast IFI-maskin.
Problemer med egen maskin/programmer
Dersom du har litt vanskeligheter med å komme i gang med programmene som skal brukes til fag eller lurer på hva du burde installere/gjøre for å komme i gang med IT studiene kan du ta en titt på sidene til sidene til IT-vaktene eller ta en tur innom resepsjonen i 1. etasje. Student-IT i 2. etg. i Vilhelm Bjerknes' hus er også tilgjengelig for alle MN-studenter.
Egen laptop
Ja, fra høsten 2020 forutsetter UiO at studenter har tilgjengelig bærbar maskin og nett.
Kjøpsråd og anbefalinger for egen laptop
Det er ingen spesielle krav til maskinvare eller hva slags type maskin du trenger, men her er noen kjøpsråd og anbefalinger: Kjøpsråd fra USIT.
I tillegg har Institutt for informatikk utformet egne anbefalinger, som kan være nyttige for studier på IFI: Kjøpsråd fra IFI
Startpakke for IFI-studenter - kom i gang på egen maskin
IT-drift har laget en oversikt over programmer som er nødvendig for førsteårsstudenter ved IFI. Se IFIs startpakke
Hvor kan jeg sitte i Ole-Johan Dahls hus?
Lesesalsplasser og kollokvierom
Her finner du mer om tilgjengelige rom og hvordan du kan reservere.
Bruk av arbeidsplassene i gangen i 3. etasje
Plassene i gangen i 3. etasje kan benyttes fritt.