Aktuelle forskningssaker - Side 2

Jorden er full av hemmeligheter. Men Pavel Doubrovine og kollegene finner stadig biter i puslespillet. Foto: Dag Inge Danielsen/UiO
Publisert 28. juni 2017 20:42

Den 6000 km lange vulkanske fjellkjeden mellom Hawaii og den russiske Kamtsjatkahalvøya har en mystisk knekk. UiO-forskere slår nå fast at den undersjøiske knekken skyldes at flere krefter har virket sammen, og at Hawaiis varmepunkt har flyttet seg.

Et av Norges mest kjente malerier Edvard Munchs "Skrik" er malt fra Ekebergåsen. Det har vært mye diskusjon om eksakt hvor Munch malte Skrik fra, men lite diskusjon om hvorfor. Her er utsikten over Oslofjorden sett fra Kongsveien, Ekebergrestauranten. Foto: Gunn Kristin Tjoflot/UIO
Publisert 24. apr. 2017 11:40

Skrik er Edvard Munchs meste kjente verk, og viser en blodrød himmel over Kristianiafjorden. Plutselig ble himmelen blodig rød, og Munch beskriver hendelsen som skremmende. Var det forurensning fra vulkanutslipp som gav rød himmel? Nå fremmer tre norske meteorologer en alternativ hypotese om at det var perlemorskyer som Munch så og malte i 1892.

UiO-forskerne Sebastian Westermann (til høyre) og Bernd Etzelmüller har vært med på å utvikle permafrostmodeller som kan forutsi hvor og når permafrosten vil tine. Foto: Gunhild M. Haugnes/UiO
Publisert 11. apr. 2017 09:29

Hus på Svalbard og hele byer i Alaska og Sibir er fundamentert på permafrost. Med dagens klimamål om to graders temperaturøkning, kan 40 prosent av permafrosten i verden forsvinne.