Kroppsspråk

Visuell ikke-verbal kommunikasjon som overfører budskap og signaler til artsfrender ved å bruke fysisk plassering av kroppsdeler, ansiktsuttrykk og kroppspositur som informasjonsbærer. Kroppsspråk blir anvendt av alle virveldyr og noen virvelløse dyr (invertebrater). Kroppsspråk er spesielt utbredt og finslipt hos dyr som lever i sosiale grupper.  Kroppsspråk blir også brukt i parringsritualer og partnervalg.

Kroppsspråk er en urgammel og opprinnelig kommunikasjonsform hos dyr, inkludert menneskedyret. Stor kropp er et mål på styrke og dominans, og kroppsstørrelsen kan øke ved å reise hårene i pelsen eller bruse med fjærene. Halen er et viktig balanseorgan hos firbeinte dyr, til å vifte vekk insekter eller brukt som signalorgan. Hos hundedyrene (ulv, tamhund, rev) blir halen brukt i dominant hevet logrende hale versus underdanig og krypende senket hale mellom beina. Gris med krøllet hale (velvære). Legge ørene bakover (aggresjon). Blottlegging av tenner og gummer med hevete lepper som signal på sinne og aggresjon.  Flehmen hos hest hvor overleppen krølles oppover, lukter om det er en hunn i nærheten i brunst. Legge seg på rygg og blottlegge hals og buk som tegn på underdanighet. Lekebiting. Sjimpanser som utføre renseatferd på pelsen hos medindivider. Kroppsspråk inngår som en del av atferdsbiologi ogkan gi signal om underdanighet eller dominans. Uttrykk via kroppspositurer som kan være bevisst eller ubevisst. Kroppsspråket kan i noen tilfeller være i kontrast og inkongruent til hva vedkommende uttrykker verbalt.

Kroppsspråk og tegnspråk hos menneske

Språk uten ord som gir bevisste eller ubevisste signaler og budskap via fysisk plassering av kroppsdeler. Flere av faktene og positurene er kulturelt betinget. Det er en forskjell mellom tegnspråk og kroppsspråk, men hvor det kan være glidende overgang kombinert med lyder og verbalspråk (talespråk). Både kroppsspråk og tegnspråk overføres visuelt via syn og øyne, en visuell kommunikasjon, mens verbalspråk i form av ord, setninger, tonefall og språklyder fraktes via øre og hørsel, auditiv kommunikasjon, for til slutt å bli tolket av hjernen. Tegnspråk for døve / hørselshemmete består av spesifikke konstellasjone, form og plassering av fingre, hender og armer kombinert med ansikts- og munnmimikk. Tegnspråk har egen grammatikk og setningsoppbygging. Tegnspråkene har forskjellig kulturelt betinget mønster og oppbygning. Norsk tegnspråk har dialekter med billedtegn i form av ikoner. American Sign Language. Bokstaver har egen spesifikk form å plassere hendene i et enhåndsalfabet eller tohåndsalfabet hvis man tar i bruk begge hendene.

Hode og hals

Ansiktsuttrykk, mimer og mimikk. Hode nikke opp og ned (ja, enig). Vende hode fram og tilbake venstre-høyre (nei, uenig). Smile med munnvikene opp og vise litt av tennene (glede, fornøyd). Tungen litt ut mellom leppene (sensuelt, erotisk). Tungen langt ut av munnen (rekke tunge, erte). Heve øyebryn (forbauset). Dømmende og kritisk blikk (misfornøyd). Rynke pannen (gruble). Store runde øyne (redsel). Øyebevegelser fram og tilbake (usikkerhet eller søkende). Andres vurderende blikk. Holde seg fo nesen (ekkel). Tårer fra øyne (sorg, glede, mye følelser). Legge hode bakover og blottlegge hals (underdanig, invitt). Kort hals og senke hode mellom skuldrene (aggresjon, frost). Bøye hode og nakke forover (tristhet, høy alder). Hevete lepper med mye blottlegging av tenner (aggresjon, sinne, men også dobbelt betydning jfr. «ulvegliset» til skuespilleren Jack Nicholson. Geip og hengemunn (forurettet, trist). Blikk og blikkontakt kombinert med smil (jeg er interessert i deg).  Med et blikk med øyne kan man vise til noe i en bestemt retning. Lekelatter, kjilelatter og sosial latter (glede). Avvæpnende latter (konfliktreduserende). Hånlatter (nedverdige). Gledeslatter (godt humør). Blikk kombinert med hånlig flir (forakt). Himle med øynene (oppgitt, betrakter den/de andre som håpløse og dumme). Stirrende øyne som trussel. Trutmunn. Peke tunge, slikke seg på leppene med tunga som sensuelt signal. Snerre og frese (sinne). Gre håret på hverandre (venninner).Lang i maska eller fleisen (tape ansikt, bli forfjamset).

Det gamle ordtaket «Øynene er «sjelens» speil» har en snev av sannhet, selv om begrepet sjel er en vag affære.. Blikket fra øynene kombinert med smil kan avgjøre om det er et «ekte smil» eller «falskt smil». Et smil kombinert med gledestrålende, glitrende, og funklende øyne som ser rett på deg er ekte og viser interesse for akkurat deg. Et smil sammen med vikende, søvnaktige, matte øyne, og transeaktig kropp indikerer noe annet. Mennesket lider av eksistensiell ensomhet. Vi er ensomme individer selv om man er omgitt av familie og venner. Det er bare en selv som kan «se» en selv innenfra og vite hvordan man «egentlig» har det. Samtidig er de fleste forfengelige og ønsker å bli «sett» og lagt merke til. Øyne og blikk er et viktig kommunikasjonsmedium i kjærlighet og vennskap, men også være hatefylt. 

Et emosjonelt ansikt gir informasjon om sinnstilstand Blikket kan være fiendtlig, hatefylt, utforskende, søkende, kjærlig, sorgfylt, gledefylt, strålende, inviterende eller unnvikende. Himle med øynene iser at man er oppgitt over noe. Se i taket for å vise uskyld. Et blikk kan være spørrende og undrende,  inviterende  og kontaktsøkende, sint, kritisk, lynende eller forarget, Et blikk kan vise forakt, overbærenhet eller usikkerhet. Skjevt blikk (mishag, skepsis). Senket blikk kan også vise underdanighet, ydmykhet eller skyldfølelse.  Å se på noen i vår tid, kalt «å blikke» eller «blikking» kan for noen oppleves som så krenkende og provoserende at det kan få uante konsekvenser for den som «blikker», og kan til og med resultere i voldshandlinger.

Øyet i ikke-verbal kommunikasjon

Ho mennesker har en stor andel av øyet jar hvit farge som gjør det lett å se hvor andre retter blikket, forklart av samarbeidsøyehypotesen fremsatt i 2002 av Kobayashi og  Kohshima in 2002 basert på øyemorfologi. Fra den hvitfargete senehinnen sclera kan man raskere indentifisere mulige farer eller objekter ut fra hvor andre i flokken retter blikket i i ikke-verbal kommunikasjon, og kan være kombinert med peking med fingre i retningen man bør se. En annen hypotese går ut på at hvit sclera indikerer god helse og blir anvendt i reproduksjonsatferd. I tillegg kan øyne gi informasjon til andre individer.  Hvis noen ser på deg, retter man blikket tilbake. Smale øyne viser lite av sclera mens er vidåpne øyne viser mye hvitfarge,   kombinert med varierende mengderynker i panne mellom øyne.  «Se noen i hvitøyet» vil si å se sannheten eller realiteter.   Hos de andre primatene er sclera brunfarget eller har mørkere farge.   Sclera er den hvite delen i øyet og består vesentlig av bindevev Kollagen og elastiske fibre som danner en støttevegg i øyeeplet og beskytter øyeeplet mot skader.  På utsiden er sclera dekket av en tynn gjennomsiktige slimbindehinne (konjunktiva) går videre på innsiden av øyelokkene og smøre hinnene Muskler festet til sclera blir brukt til å flytte øyeeplet i forskjellige retninger. Hos menneske er det sor kontrastfarge mellom den hvitfargete sclera og den fargete netthinnen (iris) samt den svarte pupillen som kan endre størrelse avhengig av lysforhold, men blir også påvirket av andre faktorer bl.a. narkotika.

Hender, armer og overkropp

Arm- hånd- og fingerbevegelser som gir mening. Tommel opp (ja, enig). Tommel ned (nei, uenig). Knyttet hevet hånd (aggresjon, makt, styrke). Vifte med hånden (her er jeg). Vinke til avskjed (ha det). Heve hendene over hodet (seier, glede, hylle). Korslagte armer (avvisning, skepsis). Skuldertrekk (likeglad, er det så nøye). Hendene på hoftene kombinert med fremskutt hofte (erotisk, invitt). En ring laget av spissen av tommel og pekefinger (bra, fint). Ring laget av tommelfingerspiss og spissen enkeltvis av de andre fingrene (tenker ?) Tommel stikker ut mellom lang- og pekefinger (erotisk, mano de fica, plukke nese). Pekefinger foran munnen (hysj, ikke si noe). Pekefinger fra en hånd stukket inn i hullet av den andre en delvis lukkete hånd (erotisk, kopulering). En hånden holder rundt tommelfinger på den andre hånden (erotisk).  To tomler og to pekefingre mot hverandre for å lage et hjerte (kjærlighet).  Håndflaten opp og håndbaken mot deg (stopp). To håndflater mot hverandre rettet oppover (bedende, bønnfalle). Rekke opp hånden (ønsker å si noe, her er jeg).  Gni tommel mot pekefinger (ønske om betaling). Alle fingertuppene på begge hendene mot hverandre (full kontroll). Foldete hender (bønn). Hevet hånd og hevet tommel, peke- og langfinger (edsavleggelse). Langfinger opp (vise fingern, dust, tulling, idiot). En finger opp for å vise at man skal gå oppover, finger ned for å gå nedover. Finger mot tinningen for å vise at vedkommende er litt rar og tosket, kombinert med å riste på hodet for å vise at noe er dumt og lite gjennomtenkt.Hevet arm på skrå oppover (nazihilsen, totalt upassende, vulgært og hjernetomt). Suge på tommel (trøst). Bite i tommel (nervøs). Hendene i kryss over kjønnsorganer (beskjeden). Begge hendene halvhøyt opp med sprikende fingre (belærende). Knoker mot hverandre (slagkraftig). Peke og langfinger som en V (seier, victory). Peke på noe for å vise retning og hvilken retning man bør vie oppmerksomhet. Fingre som telleredskap (en, to, tre..). Holde en finger opp som tallet 1, to fingre som antall 2 osv. Holde en finger opp for å få eller tiltrekke seg oppmerksomhet. Hånden foran munnen (forbauselse). En finger opp foran munnen (hysj, vær stille) Holde hånden opp mot pannen (sukk, oppgitthet, helsvett). En eller begge hender støtter hodet under haken (tenksom, sliten). Vise håndflatene opp til hver sin side (oppgitthet). Holde seg for ørene (høy lyd, orker ikke høre mer). Pekefinger og ringfinger strukket ut forover med de andre fingrene bøyd (corna, to horn).  Rak i ryggen (stolt, kry). Korslagte armer (litt avvisende, det er litt kaldt). Krumbøyd rygg (underkuet, gammel, dårlig selvtillit). Krysse fingrene (overtroisk og håper det beste). Krysse fingre med hånden bak ryggen (jugekors). «jugekors» på ryggen indikerer at selv om man tar en «hvit løgn» er man en from undersått av guden. Gjøre korsets tegn med fingrene over bryst og hals viser underdanighet for guden som alltid ser deg. I tale brukes stadig begrepet vi får «krysse fingre» for ditt og datt. Man sier det kanskje uten å tenke over at man derved overlater styring og skjebne til en annen udefinerbar makt som bestemmer over tilværelsen.    Håndhilse (høflig presentasjon). Legge hånden på hodet til en annen (trøst, håndspålegging i kirkelig sammenheng). Håndfallen, hendene faller ned (tafatt, virkesløs).  Legge armen omkring en annens skuldre (inviterende, kameratskap, trøstende). Berøre en annens arm med hånden (jovialt).  Gestikulerende håndbevegelser kombinert med snakking og fortelling. Klappe i hendene ved oppstemthet (applaus) eller for å skremme.  Høyrehendt eller venstrehendt (keivhent er fjernet i «nytale») (hvilken hånd man prefererer å bruke (genetisk betinget)).Ring på ringfinger gammel tradisjon for å vise at man er gift (opptatt). Kiromansi (kirolologi, gr. kheir – hånd; mantia - skjebne) spå i hånden, en uforpliktende underholdning uten praktisk verdi. Skjebnen din ligger ikke i lengden på «livslinjen» og annet humbug som noen mener å kunne lese fra hudlinjene. I samme kategori som «å spå i kaffegrut».

Venstre og høyre hånd i stereokjemi (chiralitet), eller tommel og fingre for å vise magnetfelt og strømretning.  Tegnspråk for døve viser den store variasjonen det er i plassering av hender og fingre. Motstilt tommel ga en gripehånd, viktig for evolusjon av primatene. I forsamlinger hvor et individ skal snakke, forelese eller holde tale er det interessant å se hvor vedkommende gjør av hendene sine. Noen ganger blir dette så fascinerende at man glemmer å hører etter hva som blir sagt. Via speilnevroner kan kroppsbevegelser bli kopiert og gjentatt. 

Hofter, bein og føtter

Menn med sprikende bein (dominerende, røff, tøff). Kvinner med bena samlet (underdanig, beskjeden, god oppdragelse). Kvinne med sprikende ben (invitt ?, fri for gamle tradisjoner). Bena (beina) over kors. Fremskutt hofte (sensualitet).  Tyngen på ett bein eller begge beina. Føttene tverrstilt eller rett fram. Vippe opp og ned på føttene. Legge bein med fot over kne (vovet). Ankel over ankel (beskjeden). Kne over kne. Trampe med foten (vise sinne). Danselyst signalisert med små inviterende rytmiske mikrobevegelser.

Musikk, dans og kroppsspråk

Mange dyregrupper har dans i tilknytning til reproduksjon med et dansespråk som blir brukt i kommunikasjon med potensielle seksualpartnere og konkurrenter.  Hos honningbier blir dans brukt til å signalisere romlig plassering av matkilder.  Tusenvis av trane (Grus grus) på trekk fra Spania har tranedans med vingeslag, hopp og trompetskrik ved Hornborgarsjön i Sverige. Toppdykker (Podiceps cristatus), paradisfugl i familien (Paradisaeidae) på New Guinea, blåfotsule (Sula nebouxii) og andesflamingo (Phoenicoparrus andinus) i S-Amerika har avansert kurtisedans.  

Hos mennesket er dans å bevege seg etter musikk, alene, i par eller grupper til rytmer i balanse, mer eller mindre avanserte fottrinn og armbevegelser, sprett pg runddans med  synkroniserte og sekvensielle kroppsbevegelser og  gjentagelser (iterasjoner). Dans gir sosial tilknytning, o kulturell overføring, kobler syn-hørsel og motorikk med muskelbevegelser. Hvis flere danser kan kroppsbevegelsene være synkroniserte med imitering og herming og har en biologisk sosial funksjon.

Dans til musikk kjennes i kroppen, og kroppsbevegelsen kan være sensuell, gledefylt og inviterende med emosjonell kommunikasjon og samarbeid og gir en rytmerelatert belønning i belønningssenteret i hjernen.  Nevrale kretser som gir velbehag ved musikk og dans til rytmer gir seleksjonspress og evolusjonær adapsjon.  

Ballett er dans og kroppsspråk i kombinasjon med musikk. En musiker som spiller og opptrer foran et publikum kan bruke mange former for emosjonelt kroppsspråk i tilknytning instrumentet de spiller på. Det samme gjelder sang og sangere. Like musikk en evolusjonær adapsjon, seleksjonspress Det er mange typer dans: krigsdans, regndans, magedans,  folkedans, gammeldans,  og isdans.

Stumfilm og pantomime

Stumfilm hadde ikke lyd og dialog men ble det anvendt kroppsspråk for eksempel Charlie Chaplin i  Landstrykeren.fra 1915. Stumfilmen kunne bli akkompagnert av musikk i kinolokalet. Ble erstattet av lydfilm fra 1927 og utover.

Pantomime (gr. panto- alle, mimos – etterligne, herme) er en form for teater ofte tilknyttet myter og legender kombinert med dans, kroppsbevegelser og komikk.  

Kunst

Michelangelos Guds hånd i skapelsen av Adam i fra taket i det Sixtinske kapell. Albrecht Dürer bedende hender med håndflatene mot hverandre.  MC Escher Drawing hands. I det gamle Hellas hadde naturfilosofer ofte en hånd gjemt under en kappe, på malerier av Napoleon kan man se det samme.  Henrik 8. står ofte med sprikende bein.  Maleriet Olympia av Edourad Manet (erotisk invitt). Rodin: Le penseur (tenkeren).  Fatimas hånd (hamsa) symbol med øye i åpen hånd, de tre midterst fingre er lange de to ytre korte.   

Skuespillet For lukkede dører (1944) av eksistensialisten Jean-Paul Sartre foregår i helvete hvor to kvinner og en mann møtes og gransker hverandres liv med begjær, lidelse og hat. Konklusjon: «Helvete, det er de andre».

Tilbake til hovedside

Publisert 17. jan. 2022 11:35 - Sist endret 28. des. 2023 09:26